Studia Wilanowskie — 20.2012

Szelegejd, Barbara: Wyniki kwerendy związanej z projektem badawczym „Miśnieńska porcelana w XVIII wieku dla szlachty i arystokracji w Polsce” realizowanym przez Muzeum Pałac w Wilanowie we współpracy z Drezdeńskimi Zbiorami Porcelany

ośrodku przeładunkowym transportowanych wyrobów można by
domyślać się tego typu interesujących znalezisk, jest znamienna.
Na pytanie, czy w zasobach muzealnych jest porcelana miśnień-
ska z XVIII w., odpisano: Ta/? ja/? większość zbiorów arcbeo/ogicz-
nyc/i - zachowana jedynie w drobnych fragmentach, Rości maleria/a
z Miśni n/e jesteśmy w stan/e oszacować, ponieważ nie byt on dotych-
czas tematem badań. Muzea Archeologiczne w Poznaniu i Krako-
wie oraz Archeologiczno-Historyczne w Głogowie zawiadomiły
o braku tego typu przedmiotów. Na kwerendę nie odpowiedzia-
ło Państwowe Muzeum Archeologiczne w Warszawie i Muzeum
Archeologiczne, Oddział Muzeum Miejskiego Wrocławia.
Jedynie 17 muzeów zgłosiło, iż w obrębie kolekcji znajdują się przed-
mioty mające ściślejszy związek z królem Augustem II Mocnym
lub Augustem MI Sasem, albo z dworem królewskim. Jako ozna-
kowane marką AR lub tzw. numerami Johanneum wykazano
79 przedmiotów w: Zamku Królewskim na Wawelu - 15 szt., Pałacu
w Wilanowie - 14 szt., Muzeum Sztuk Użytkowych w Poznaniu
i Narodowym w Warszawie - po 10 szt., Narodowym w Krakowie
oraz w Nieborowie - po 8 szt., UJ w Krakowie - 3 szt., Okręgowym
w Tarnowie - 2 szt. (zgłaszając brak pewności w ustaleniach),
w Krośnie, Gliwicach, Warce, Domu Uphagena oraz Narodowych:
w Gdańsku, Kielcach oraz Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywcze-
go w Szreniawie - po 1 szt., a w zbiorach Ireneusza Szarka - 2 szt.
Muzeum Narodowe w Warszawie - poza ww. przedmiotami - kil-
kanaście sztuk wiąże z Augustem 11 (np. tabakierkę Rruhla) lub
Augustem III (np. serwis na zamek królewski). Porcelanę opatrzoną
znakiem K.H.C.W, odnoszącym się do królewskiej cukierni w War-
szawie, ujawniły muzea: Narodowe w Krakowie (z marką AR) i Sztuk
Użytkowych w Poznaniu - po 1 szt. Jako powstałe na zamówienie
dworu Muzeum w Nysie zgłosiło 2 talerze z serwisu herbowego
z 1733 r., a Muzeum Narodowe w Kielcach 1 szt. ze znakiem tego
samego serwisu Augusta III.
Poza Zbiorami Sztuki na Jasnej Górze - posiadającymi okazały zespół
dwóch krucyfiksów, 10 figur apostołów, kielicha i 6 lichtarzy złożo-
nych w darze w 1744 r. przez Augusta 111 i Marię Józefę - żadne muze-
um nie potrafi udokumentować przechowywanych wyrobów Miśni
jako zakupu dokonanego w XVIII w. lub królewskiego podarunku,
bądź też jako potwierdzonego archiwaliami zlecenia lub zamówienia
dokonanego w XVIII w. przez przedstawiciela polskiego rodu arysto-
kratycznego czy szlacheckiego. Jedynie dekoracja herbowa obecna na
porcelanie w niektórych muzeach upoważnia do uznania za zlecenio-
dawców przedstawicieli następujących rodów: w Zamku Królewskim
na Wawelu - Sułkowskich (3 szt.) i Gótzendorf-Grabowskich (2 szt.),
w Muzeum Sztuk Użytkowych w Poznaniu - Radziwiłłów (serwis)
i Sułkowskich (flakon), w Muzeum Narodowym w Warszawie -
bp. Gótzendorf-Grabowskiego (talerz), bp. Łubieńskiego (solniczki),

Kq/U Ara,
Miśnia, modę/; jońann
jacob Irminger,
formierz.- jońann
Cńrislopń KrnmbńoZz,

1710-17/5

WYNtKt KWERENDY ZWtĄZANEJ Z PROJEKTEM BADAWCZYM...