Studia Wilanowskie — 20.2012

Szkurłat, Anna: Porcelana miśnieńska w zbiorach Zamku Królewskiego w Warszawie i kolekcji Ireneusza Szarka złożonej w depozycie Zamku

szczególnej uwagi jest miseczka z dekoracją w ty-
pie Kakiemona, pochodząca z kolekcji Augusta 11,
oznaczona tzw. numerem Johanneum: Af=243/W.
Do najcenniejszych obiektów w kolekcji należy
także niezwykle cienkościenny spodek ze sceną
portową, malowaną zapewne przez Christiana
Friedricha Herolda, z lat 1725-1730.
Ponadto w zbiorze znajdują się mniej lub bardziej
liczne zespoły przedmiotów (przede wszystkim
elementy zastaw do kawy i herbaty) dekorowa-
nych w stylu Kakiemona, Imari oraz zdobione po-
pularnym wzorem stolikowym, datowane na lata
30. i 40. XVIII w. Stylizowane inchanische B/umen
oraz wzór cebulowy zdobią też kilka przedmiotów
z 2. połowy XVIII w., malowane podszkliwnie ko-
baltem lub naszkliwnie purpurą manganu. Wy-
różnić należy półmisek z motywem „lwa koreań-
skiego" oraz talerz z „fruwającym lisem", z których
pierwszy obecnie znajduje się w zbiorach Zamku
Królewskiego na Wawelu.
Rangę kolekcji podnosi również łyżka z serwisu „ła-
będziego" (jedna z kilku obecnie zachowanych), pre-
zentowana na wystawie drezdeńskiej poświęconej
serwisowi (Schwanenserwce. MeissenerPorzeNan/dr
Heinrich Gra/won Briihi, 2000 r.), czy talerz z serwisu Gotzkow-
skiego, znakowany dodatkowo literą G malowaną purpurą.
W kolekcji wyodrębnić należy grupę przedmiotów z lat 40. oraz 60.
XVIII w. (herbatnica, filiżanki ze spodkami, talerz) dekorowa-
nych wielobarwnymi scenami rodzajowymi, m.in. wzorowanymi
na malarstwie Bouchera, Watteau czy Teniersa. Wyróżnić trzeba
4 spodki z ok. 1740 r., z wielobarwnymi scenami rodzajowymi
w typie holenderskim, rozgrywającymi się w ogrodzie, na wsi
oraz w porcie, obramowanymi bogatymi złotymi bordiurami.
Zespół złożony z 3 czarek ze spodkami, miski i cukiernicy oraz
dzbanek do czekolady, zdobione monochromatycznym pejzażem
holenderskim ze sztafażem malowanym purpurą manganu,
obecnie są własnością Zamku Królewskiego na Wawelu.
W zbiorach Szarka mieszczą się również naczynia zdobione moty-
wem bukietu kwiatów, tak modnym w 2. połowie XVIII w. Kilka
naczyń serwisowych z lat 60. XVIII w. (dwa półmiski, dzbanek
do kawy) dekorują monochromatyczne bukiety kwiatów malo-
wane podszkliwnie kobaltem, nieco późniejsze są talerze oraz
sztućce zdobione wielobarwnymi wiązankami. Wśród tych
przedmiotów wyróżniają się 4 talerze i filiżanka z oznakowa-
niem własnościowym Stanisława Augusta - S.A./C, używane
na królewskim dworze. W kolekcji znajduje się także podobnie

ANNA SZKURŁAT