Muzeum Archeologiczne w Poznaniu [Hrsg.]
Fontes Archaeologici Posnanienses: Annales Musei Archaeologici Posnaniensis — 48.2012

Od Redakcji

„Fontes Archaeologici Posnanienses” jest rocznikiem wydawanym od roku 1950 przez Muzeum Arche-
ologiczne w Poznaniu. Trzy pierwsze tomy opatrzone było nazwą „Fontes Praehistorici” (Źródła Prehisto-
ryczne), którą od czwartego tomu zmieniono na „Fontes Archaeologici Posnanienses” (Źródła Archeologicz-
ne Poznańskie). Podtytuł obydwu wariantów nazwy głównej: „Annales Musei Archeologici Posnanienses”
(Roczniki Poznańskiego Muzeum Archeologicznego) jednoznacznie wskazywał wydawcę i częstotliwość uka-
zywania się czasopisma.

Pierwszym redaktorem rocznika był Józef Kostrzewski, dyrektor Muzeum Archeologicznego w Pozna-
niu i profesor Uniwersytetu Poznańskiego, wybitny naukowiec, określany mianem ojca polskiej archeologii.
W słowie od redakcji, zamieszczonym w pierwszym tomie, pisał:

„ Jedną z bolączek naszej nauki jest brak publikacji źródłowych, udostępniających materiały wykopali-
skowe gromadzone w dużej ilości w naszych zbiorach muzealnych. Dla tego też Muzeum Archeologicz-
ne w Poznaniu, pragnąc ułatwić korzystanie z bogatych materiałów, gromadzonych w jego zbiorach od
1857 r., a więc od nieledwie setki lat, zapoczątkowało niniejsze wydawnictwo, mające zawierać przede
wszystkim opisy przeprowadzonych przez muzeum systematycznych badań terenowych, oraz podawać
poza tym krótkie sprawozdania z działalności muzeum wraz z wykazem nowych nabytków.”

Przez wiele lat „Fontes Archaeologici Posnanienses”, skrótowo określane jako FAP, pozostały wierne prze-
słaniu swego Założyciela przynosząc środowisku archeologicznemu liczne cenne publikacje źródłoznawcze,
do których sięgają coraz to nowe pokolenia naukowców. W miarę upływu czasu pierwotna formuła rocznika
ulegała wzbogaceniu o nowe treści związane z poszerzaniem się kierunków działalności Muzeum Arche-
ologicznego w Poznaniu. Naszym głównym celem pozostaje jednak wciąż przede wszystkim wprowadza-
nie do obiegu naukowego coraz to nowych zespołów źródeł archeologicznych z Wielkopolski i ościennych
regionów leżących na Niżu Środkowoeuropejskim. Chętnie zamieszczamy także artykuły wpisujące się w
nurt aktualnie toczonych debat archeologicznych oraz studia dotyczące szeroko rozumianej prahistorii i
wczesnej historii Europy i innych kontynentów. Na łamach FAP przedstawiamy również sprawozdania z
działalności Muzeum Archeologicznego w Poznaniu.

Obecny 48 tom FAP wprowadza zmiany w wewnętrznej strukturze rocznika. Oprócz tradycyjnych dzia-
łów, jak np. Studia, Materiały czy Varia, zawiera Temat Specjalny. W dziale tym będziemy zamieszczać pu-
blikacje związane z problematyką dominującą w danym roczniku i stanowiącą jego znak szczególny, do
którego nawiązuje również emblemat na okładce. W obecnym roczniku Temat Specjalny poświęcony jest
zagadnieniom wytwórczości krzemieniarskiej, ujętym w haśle „Trop i funkcja”. Zatytułowane w ten sposób
VII Warsztaty Krzemieniarskie SKAM odbyły się w Poznaniu w dniach 21-23 czerwca 2010 r. Zorganizo-
wały je wspólnie trzy poznańskie instytucje archeologiczne: Instytut Prahistorii Uniwersytetu im. Adama
Mickiewicza, Muzeum Archeologiczne w Poznaniu oraz Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii
Nauk, Oddział w Poznaniu. Pokłosiem tego spotkania i dyskusji, jakie się wówczas odbyły, jest sześć arty-
kułów poświęconych wybranym zagadnieniom krzemieniarstwa z epoki paleolitu i mezolitu. Działy Studia
oraz Materiały zawierają opracowania dotyczące rozmaitych aspektów pradziejów Europy Wschodniej i
Środkowej, strefy egejskiej oraz północno-wschodniej Afryki, w zakresie chronologicznym obejmującym
czasy od wczesnego neolitu po okres wędrówek ludów. Dział Varia prezentuje artykuł dyskutujący kwe-
stie związane z digitalizacją dokumentacji archeologicznej i jej przekształcaniu w wirtualne rekonstrukcje
obiektów i stanowisk. Częścią składową tego działu jest również kolejne sprawozdanie z działalności Mu-
zeum Archeologicznego w Poznaniu.

Żegnamy w niniejszym tomie Profesora Bolesława Nowaczyka, geomorfologa współpracującego z licz-
nymi archeologami. Najpiękniej nasze myśli wyraża Horacy: Non omnis moriar...