Muzeum Archeologiczne w Poznaniu [Hrsg.]
Fontes Archaeologici Posnanienses: Annales Musei Archaeologici Posnaniensis — 48.2012

Skorupka, Tomasz: Sprawozdanie z działalności Muzeum Archeologicznego w Poznaniu w 2011 roku

Pontes Archaeologici Posnanienses
Vol. 48 Poznań 2012

Sprawozdanie z działalności Muzeum Archeologicznego

w Poznaniu w 2011 roku

Tomasz Skorupka1

Report on the activities of the Poznań Archaeological Museum in 2011

Muzeum Archeologiczne w Poznaniu w roku
2011 działało niezwykle prężnie. Zaprezentowano
trzy duże oraz sześć mniejszych wystaw czasowych
przygotowanych przez pracowników Muzeum. Kilka
poznańskich wystaw gościło w innych placówkach
muzealnych w Polsce. W imprezach i programach
edukacyjnych adresowanych głównie do dzieci i
młodzieży uczestniczyła rekordowa ilość osób. Zor-
ganizowano kilka sympozjów oraz kilkanaście spo-
tkań naukowych, w których wzięli udział prelegenci
z kraju i zagranicy. Wydano 3 książki, 1 czasopismo, 3
przewodniki, katalogi wystaw oraz liczne foldery.

Działalność wystawiennicza

W 2011 roku czynnych było w Muzeum siedem
wystaw stałych: „Pradzieje Wielkopolski”, „Tu po-
wstała Polska”, „Śmierć i życie w starożytnym Egip-
cie”, „Obelisk Ramzesa II”, „Archeologia Sudanu”,
„Sztuka naskalna Afryki Północnej” oraz „Zejście
Chrystusa do otchłani”.

Zwiedzającym zaprezentowano też trzy własne,
duże wystawy czasowe. Pierwszą z nich była eks-
pozycja „Kadero. Zaginiony świat nad Nilem”, któ-
rej otwarcie nastąpiło jeszcze w 2010 roku. Wysta-
wę przygotowano z okazji 70-tej rocznicy urodzin
prof. Lecha Krzyżaniaka, wieloletniego badacza sta-
nowiska w Kadero w Sudanie. Kolejna ekspozycja
nosząca tytuł „Zapomniane oblicza. Motyw twarzy
na zabytkach archeologicznych z ziem polskich od
IV tysiąclecia p.n.e. do XVII w. n.e.” prezentowała

zabytki archeologiczne pochodzące z terenu ziem
polskich, na których w symboliczny sposób odwzo-
rowano twarze ludzkie. Zaklęte w glinie, w drewnie,
metalu czy kości oblicza dawno zapomnianych zwy-
kłych śmiertelników lub bóstw, odkryte przez arche-
ologów ponownie oglądać mogły świat. Ostatnia z
wystaw, „Czas rozpalić piec”, podejmowała szeroki
temat kafli i pieców kaflowych. Na wystawie zgro-
madzono liczne artefakty pochodzące od średnio-
wiecza po początek XX wieku.

Oferta mniejszych wystaw prezentowanych w
ramach cyklu „Bliskie spotkania z ...” była także
bardzo bogata i różnorodna. Wspomnieć można
kilka z nich: 1) „Zygmunt Zakrzewski - pierwszy
konserwator zabytków Odrodzonej Polski”, wystawa
poświęcona Zygmuntowi Zakrzewskiemu (1867-
1951), inżynierowi chemikowi i doktorowi filozofii
z wykształcenia, kolekcjonerowi, numizmatykowi i
archeologowi z zamiłowania; 2) „W kredensie na-
szych przodków” - prezentacja naczyń glinianych
od neolitu po wczesne średniowiecze; 3) „Kościoły
i klasztory średniowieczne w Sudanie” - architek-
tura, malowidła ścienne i ceramika chrześcijańska
odkryta przez polskich archeologów w Sudanie; 4)
„Skarby z dalekich krajów” - wystawa, na której ze-
brano wyjątkowe zabytki należące do kolekcji Mu-
zeum Archeologicznego w Poznaniu, a pochodzące
z odległych terenów i różnych epok; 5) „Rzymskie
naczynie terra sigillata z II w. n.e., odkryte w Wy-
mysłowie koło Gostynia”, ekspozycja niezwykłego,

1 mgr Tomasz Skorupka, Muzeum Archeologiczne w Poznaniu, ul. Wodna 27, 61-781 Poznań, e-mail: skorupka@op.pl