Muzeum Archeologiczne w Poznaniu [Editor]
Fontes Archaeologici Posnanienses: Annales Musei Archaeologici Posnaniensis — 48.2012

DOI issue:
Skorupka, Tomasz: Sprawozdanie z działalności Muzeum Archeologicznego w Poznaniu w 2011 roku
DOI Page / Citation link:

Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext

Tomasz Skorupka

„importowanego” z terenów prowincji rzymskich,
bogato ornamentowanego naczynia, które znale-
ziono na rozległym cmentarzysku ludności kultury
przeworskiej w Wymysłowie, a także 6) „Odkrywa-
nie tajemnic Majów. Polskie wykopaliska w Gwa-
temali w obiektywie Roberta Słabońskiego” - foto-
grafie prezentujące badania polskich archeologów
na stanowisku w Nakum, jednym z najważniejszych
ośrodków kultury Majów, położonym w północno-
wschodniej Gwatemali.

Ekspozycje przygotowane przez pracowników
Muzeum Archeologicznego w Poznaniu gościły też
poza jego murami. Po blisko pięcioletniej przerwie
wyruszyła na kolejne „tournee” wystawa pt.„Biżute-
ria Gotów”. Tym razem prezentowano ją w Muzeum
Częstochowskim w Częstochowie, Muzeum Ziemi
Wieluńskiej w Wieluniu, Muzeum w Piotrkowie
Trybunalskim oraz Muzeum Regionalnym w Beł-
chatowie. Należy przypomnieć, iż wystawa ta po-
święcona była sztuce jubilerskiej plemienia Gotów,
którzy w pierwszych wiekach naszej ery zamieszki-
wali tereny północnej i wschodniej Polski.

W innych muzeach i placówkach eksponowa-
no też mniejsze wystawy. Ekspozycja „Szachy w
średniowieczu - średniowiecze w szachach”, przy-
gotowana w ramach cyklu „Bliskie spotkania z ...”
odwiedziła łącznie 17 instytucji: ośrodki kultury,
placówki edukacyjne, Parlamentarny Zespół Sza-
chowy oraz siedziby Ogólnopolskiego i Wielko-
polskiego Związku Szachowego. Część wystawy pt.
„Dusze maluczkie - dzieci i dzieciństwo przez wie-
ki” użyczono Muzeum w Starogardzie Gdańskim;
„Skarby z dalekich krajów” zaprezentowano pod-
czas VII Festiwalu Kultury Słowiańskiej i Cysterskiej
w Lądzie nad Wartą, a wystawę „Zygmunt Zakrzew-
ski - pierwszy konserwator zabytków odrodzonej
Polski” użyczono Muzeum im. Jana Kasprowicza w
Inowrocławiu.

W progi poznańskiego Muzeum zawitały rów-
nież wystawy przygotowane przez inne instytucje.
Pierwsza powstała w Państwowym Muzeum Arche-
ologicznym w Warszawie we współpracy z Ethnolo-
gisches Museum - Staatliche Museen zu Berlin oraz
Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie
i nosiła tytuł „Moda Majów. Elita i dwór - Jaina 600-
900 n.e.”. Pokazano na niej słynne, oryginalne figurki,
które odkryto w centrum ceremonialnym i na cmen-
tarzysku Majów na wyspie Jaina, w Meksyku. Dru-

ga z ekspozycji, „Mieszkańcy gwiaździstego nieba”,
przygotowana została przez Muzeum im. Deriego w
Debreczynie na Węgrzech we współpracy z Państwo-
wym Muzeum Archeologicznym w Warszawie. Eks-
pozycja prezentowała materiały pochodzące z badań
wykopaliskowych prowadzonych na kilkudziesięciu
stanowiskach archeologicznych z rejonu Hajdu-Bihar
położonego na terenie Wielkiej Niziny Węgierskiej.

Działalność edukacyjna

Jedną z najważniejszych form działalności Mu-
zeum Archeologicznego w Poznaniu jest edukacja.
Zeszłoroczna oferta była bardzo zróżnicowana i
skierowana zarówno do najmłodszych, jak i star-
szych odbiorców.

Do tradycji należą już lekcje muzealne adresowa-
ne do przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjal-
nych i ponadgimnazjalnych (na 263 lekcjach muze-
alnych zrealizowano 49 tematów) oraz „Urodziny w
Muzeum Archeologicznym” organizowane dla dzie-
ci w wieku 5-10 lat (76 imprez w trzech zakresach
tematycznych: egipskie urodziny, średniowieczne
urodziny, antyczne urodziny).

Kolejną propozycją były imprezy cykliczne: 1)
„Spotkajmy się w Muzeum”, przedsięwzięcie w ra-
mach którego odbyło się sześć spotkań przeznaczo-
nych dla osób dorosłych pragnących poszerzyć swo-
ją wiedzę z zakresu archeologii i historii; 2) „Letnia
Akademia Malucha - archeologiczne wędrówki po
świecie” - cykl dwunastu spotkań zorganizowanych
w okresie wakacyjnym, podczas których najmłod-
si mogli przemierzyć wszystkie kontynenty oraz 3)
„Kurs pisma glificznego Majów” - kurs przeprowa-
dzony w formie warsztatów, na których uczestnicy
zapoznawali się z tym archaicznym pismem.

Od wielu już lat Muzeum jest organizatorem tzw.
„Weekendów z ...”, w ramach których organizowane
są wykłady, pokazy, projekcje filmów oraz warszta-
ty dla dzieci. W roku sprawozdawczym odbyły się:
„Weekend z magią”, „Weekend węgierski”, „Festiwal
kultury Ukraińska Wiosna”, „Złote wakacje”, „Afry-
kańskie wakacje”, „Weekend z bakałarzem i kałama-
rzem” oraz „Weekend z twarzami”.

Muzeum uczestniczyło również w „Europejskiej
Nocy Muzeów 2011”. Tym razem motywem prze-
wodnim była kultura i sztuka Majów.

W ramach spotkań „Klubu Miłośników Arche-
ologii” odbyło się piętnaście spotkań, które dały