Universitätsbibliothek HeidelbergUniversitätsbibliothek Heidelberg
Metadaten

Deutscher Altphilologenverband [Hrsg.]
Mitteilungsblatt des Deutschen Altphilologenverbandes — 6.1963

DOI Heft:
Nr. 5
DOI Artikel:
Nóbrega, Vandick Londres da: Latinus sermo omnium scientiae rerum magnarum atque artium utilis: Vortrag
DOI Seite / Zitierlink:
https://doi.org/10.11588/diglit.33064#0074
Überblick
Faksimile
0.5
1 cm
facsimile
Vollansicht
OCR-Volltext
notitiam quae nobis a collega nostro doctore S. Luria 1, professore apud Univeristatem
Lwowensem, tradita est, cognovimus discipulos sovieticos, qui se medicinae dedere
volunt, linguae latinae in gymnasio studere debent. Magna laetitia admirationeque hoc
legimus.

Atque inter nostras fines, verbi gratia Occidentalibus in nationibus discipuli qui lati-
nam linguam omnino nesciunt, — quod eam in gymnasio numquam didicerunt - in supe-
riorem scholam ingredi possunt ad studium iurispurdentiae vel medicinae vel philoso-
phiae incipiendum.

Hic locus non est huius praetermissionis, quam vehementer condemno, meritum aut
noxam explorandum, sed res ipsa nobis inspicienda est.

In derisum est hominibus, qui atomica energia utuntur et ad lunam viam temptant,
titulum scientiae peritorum negare. Immo vero hi omnes multa perficere possunt et
etiam nonnulla naturae arcana eruere. Eos autem homines-machina fieri possunt opinor,
sed numquam homines-homo.

Doctissimus magister Guillelmus Luther 2 nuper articulum de ratione humanistica
disertae conformationis scripsit, in quo nobis monstrat periculosum esse dualismum
inter „formalem“ et „materialem conformationem“.

Scimus equidem hunc dualismum nefastum esse, sed multi infeliciter illam materi-
alem conformationem petunt.

Quomodo sapientes latino sermone velut commerci instrumento uti possunt? Hoc
nescire nobis licitum non esse videatur. Quid exitus invenire debemus? Duae artes
animo nostro occurnut : altera ad corrigendum malum, altera ad damnum effugiendum.

Primum necesse est nobis de illis, qui latinam linguam nesciunt et scientiae studio se
dedunt, nonnulla verba dicere.

Fas est nobis, qui hoc conventu congregati sumus, illis viam ad latinum sermonem
pervehendum capessere.

Qua de causa patiamini me clarissimis atque doctissimis comitibus libros proponere
adcommodatos cuique generi scientiae scribendos esse.

Non satis medico, iurisperito, pharmaceutico, physico, chimico, botanico verborum
indices vel alba praebere. Epitomes vero linguae latinae ad scientiam singularum artium
adcommodatae conficiendae sunt. Si cui vestrum meam suasionem adridet ac sibi hoc
opus sumit, permagnum auxilium sodalibus praeoptati generis ad latinum sermonem
cognoscendum dabit. Mihi quidem est in animo epitomen proximo anno iurisperitis et
causidicis adcommodatam in lucem edere.

Nunc ad alteram artem venimus, quae ad latini sermonis doctrinam pertinet.

Magno maerore videmus plurimi legislatores hodiernos putare classica studia con-

1 Luria, S. „Nur in den medizinischen Mittelschulen wird das Lateinische gelernt.
An den Universitäten wird das Lateinische in den phillogischen, historischen, juristischen,
medizinischen und biologischen Fakultäten unterrichtet (auch in den Veterinärinstitu-
ten)“. Die klassischen Studien in der UdSSR. Romanitas 5, pag. 297.

2 Luther, Wilhelm. „Um dem gefährlichen Dualismus zwischen „formal“ und
„material“ zu entgehen, sollte man die Benennung „formale“ oder „funktionale Bil-
dung“ vermeiden und einem ganzheitlichen Terminus den Vorzug geben. Am besten
würde man von „elementarer und exemplarischer Fundamentalbildung“ sprechen. Auf
den lateinischen Grammatikunterricht angewandt, bedarf es zunächst einer Klärung,
worin eigentlich die Bildungswirkung dieses pädagogischen Unternehmens besteht.“
Die neuhumanistische Theorie der formalen Bildung und ihre Bedeutung für den latei-
nischen Sprachunterricht der Gegenwart.“ Der altsprachliche Unterricht V, pag. 30.

10
 
Annotationen