Modus: Prace z historii sztuki — 5.2004

Zuziak, Iwona; Zinkow, Leszek: "Dom Egipski" w Krakowie: Przykład "egiptomanii" w architekturze polskiej

3. „Dom Egipski" w Krakowie. Stan obecny, fot. L. Zinkow

stał wyburzony - przetrwał do dziś - niemniej gruntowna przebudowa wyko-
nana na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych ubiegłego wieku zupełnie
pozbawiła go wyjątkowo charakterystycznego, niezwykłego zamysłu zdobie-
nia zarówno ścian zewnętrznych jak i wnętrz domu (il. 3).

Mimo swojej niezwykłości „Dom Egipski", co może wydać się niezrozu-
miałe, niemal nie został zauważony przez badaczy dziejów architektury - za-
równo krakowskiej, jak i polskiej3. Nie istnieje także w świadomości europej-
skich historyków analizujących zjawisko inspirującego wpływu starożytnego

cję pojęcia egipski styl w omawianym tu znaczeniu (s. 215-216). Pojawiają się one natomiast
w niektórych polskojęzycznych artykułach specjalistycznych. Zob. też przyp. 4.

3 Wzmianka - tylko fotografia (na podstawie pocztówki; reprodukcja tego filokartystycz-
nego cimelium przechowywana w Muzeum Narodowym w Krakowie: MNK PIK nr inw. 7492;
sama pocztówka w krakowskim Archiwum Państwowym, dawna sygnatura W36.): J. Purchla,
Jak powstawał nowoczesny Kraków, Kraków 1990, il. 122 (i jej metryczka na s. 140). Nb. Pur-
chla podaje komentarz, iż budynek „nie istnieje" (!). Kilka uwag poświęcił „Domowi Egipskie-
mu" W. Bałus, przy okazji omawiania symboliki innej krakowskiej kamienicy - domu „Pod Pa-
jąkiem" (zob. W. Bałus, Dom - przybytek - ,, nastrój dawności". O kilku kamienicach Teodora
Talowskiego, w: Klejnoty i sekrety Krakowa, red. R. Godula, Kraków 1994, s. 218 i ryc. 44).