Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 3.1994

Grzybkowska, Teresa: Wstęp
Wstęp

W tomie trzecim "Porta Aurea" publikujemy materiały konferencji po-
święconej „Kolekcjonerstwu i muzealnictwu Gdańska", jaka odbyła się
8 grudnia 1994 roku w pięknym refektarzu gościnnego Muzeum Naro-
dowego w Gdańsku. Obok referatów uczestników konferencji, w tomie
znalazły się dwa teksty, które już nie zmieściły się w obszernym tomie
poprzednim: są to artykuły Państwa Elżbiety i Macieja Kilarskich oraz
Pani Katarzyny Cieślak. W tomie można znaleźć także autorów i teksty,
których próżno by szukać w programie. Natomiast z żalem przyszło
zrezygnować z prac znanych badaczy, którzy, jak to często bywa, nie
zdecydowali się nadesłać swych tekstów. Na szczęście, tych nowych
artykułów jest więcej niż nie nadesłanych. Pozyskaliśmy więc cenne
artykuły Czesławy Betlejewskiej i Izabelli Rejduch-Samkowej. W ostat-
niej chwili nadesłała swój tekst Pani Kalina Zabuska, ratując honor
Muzeum Narodowego w Gdańsku, bo dotyczy on wspaniałej kolekcji jed-
nego z największych dobroczyńców miasta - Jakuba Kabruna (1759-1814).
Ta bogata i wszechstronna kolekcja, składająca się z obrazów mistrzów
holenderskich, flamandzkich, włoskich, grafiki i rysunku europejskiego,
a także artystów gdańskich, będzie przedmiotem szczegółowych badań.
Na rok 1997 Muzeum Narodowe w Gdańsku planuje wielką wystawę
kolekcji z obszernym katalogiem, który stanowić będzie wspaniałe
dopełnienie niniejszego tematu.

Teresa Grzybkowska

Kierownik Zakładu Historii Sztuki
Uniwersytetu Gdańskiego