Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 3.1994

Chodyński, Antoni Romuald: Gdańskie kolekcje bursztynu od XVII do XIX wieku
7. Miejsca odławiania bursztynu na półwyspie Sambijskim. Rycina z dzieła

Johanna Amosa Comeniusa Orbis Sensualium Pieti, wydanego w Norymberdze w 1730 r.

W ostatniej ćwierci XVIII w. zbiory naturaliów złożyły być może mniej-
szą ofiarę niż licytowane praktycznie od lat sześćdziesiątych galerie sztuki
i księgozbiory, niemniej znacznie uszczuplone, odbudowywane były po-
woli w ciągu całego XIX w. Zachowało się wiele notatek prasowych
w „Wóchentliche Danziger Anzeigen", jak ta z 1780 r., w której infor-
mowano zainteresowanych nauką i muzeami gdańszczan, iż wydawca pra-
gnąc przybliżyć wiedzę o przyrodniczych zagranicznych zbiorach rozpo-
czyna seryjną publikację o zbiorach sztuki i naturaliów cesarskiej Akademii
Nauk w Petersburgu4.

Czasopismo zamieszczało informacje o częstych wówczas wyprzeda-
żach bibliotek, galerii i gabinetów. Odbywały się one przy ul. Św. Ducha, na
Długim Targu oraz w Domu Tragarzy przy ul. Piwnej. Podlegały im róż-
norodne przedmioty: od starych i nowych naczyń cynowych i mosiężnych
i porcelanowych serwisów, szkła, odzieży, mebli, kantorków, do sreber
białych i złoconych, dzieł z bursztynu i kości słoniowej, rzeźb z brązu, in-
strumentów muzycznych i naukowych, malarstwa, rycin, księgozbiorów,
kasetek na biżuterię, wschodnich dywanów, „holenderskich ozdób", artys-
tycznie zdobionej broni. Można było nabyć małe i wielkie skarbczyki pole-
cane szczególnie kupcom, nawet cechowe chorągwie, nie licząc już inwen-
tarza żywego4'4.

Das Natur-und kunst-Cabinet bey der Kaiserliche Akademie der Wissenschaften z u Petersburg, „Wóchentliche
Danziger Anzeigen", 1780,1, s. 2-4, 3, s. 21-23.

48 APGd, 300, R/Pp 88, s. 97-99.