Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Editor]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Editor]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 17.2018

DOI article:
Sobecka, Anna: Świat zwierząt Daniela Schultza
DOI Page / Citation link:
License: Creative Commons - Attribution
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
Anna
Sobecka

Trzy wczesne, omówione powyżej prace pozwalają na sformułowanie ogól-
nych wniosków dotyczących początków artystycznego rozwoju malarza. Przede
wszystkim widać fascynację motywami zwierzęcymi, bliskie inspirowanie się
twórczością współczesnych Schultzowi artystów, takich jak Vonck, Snyders,
Kalf i Spruyt, a także predylekcję do bardzo szczegółowego opracowania tylko
wybranych motywów. Obrazy Schultza podążają za ówczesną modą, powtarzają,
ale i modyfikują zarówno ikonografię, jak i sposób kadrowania. Gdański malarz
przedstawia swoiste „portrety” poszczególnych zwierząt lub gatunków. Już w tym
wczesnym okresie wyraźne jest też zróżnicowanie skali obrazów - od dużych,
powstających zapewne na zamówienie, do mniejszych, łatwiejszych w trans-
porcie i tańszych.
W Muzeum Narodowym w Gdańsku przechowywany jest także obraz, który
powstał w 1660 r. (il. 5), ukazujący Trzy lisy (płótno, 67 x 94 cm)26. Warstwa
malarska dzieła przykryta jest grubym „płaszczem” zanieczyszczeń. Przedsta-
wiony w centrum kompozycji lis przytrzymuje zabitego gołębia. Drapieżnik
odwraca się w prawo, odstraszając drugiego lisa, trzeci wynurza się z zarośli
po lewej stronie. Uwaga Schultza koncentruje się jednak przede wszystkim
na martwym gołębiu. Malarz oddaje upierzenie martwego ptaka z niesłychaną
dbałością. Za pomocą precyzyjnie kładzionych laserunków osiąga wrażenie
puszystości jego piór. Realistycznie przedstawia krew ściekającą z ptasiego

II. 5. Daniel Schultz, Trzy lisy, Muzeum Narodowe w Gdańsku, fot. Muzeum Narodowe
w Gdańsku

26 Obraz ten, znajdujący się obecnie w Muzeum Narodowym w Gdańsku, zakupiony został
na początku XX w, razem z dziełem omawianym wyżej, ze zbiorów w Schwerinie. Ostatnio pisała
o nim Mielnik, Recepcja motywów z satyry antycznej..., s. 233.