Rocznik Historii Sztuki — 10.1974

DOI issue:
I: Z zagadnień teorii sztuki
DOI article:
Mossakowski, Stanisław: Pitagorejska teoria piękna i jej rola w teoriach artystycznych i naukowych doby humanizmu
DOI Page / Citation link:
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext

STANISŁAW MOSSAKOWSKI

muje przy życiu ową harmonię proporcjo-
nalnych członów, których [nawet] natura,
przy całej swej mocy, nie mogłaby zacho-
wać"30.

W poglądach na temat ważnej roli pi-
tagorejskiej teorii proporcji i harmonii
w malarstwie Leonardo nie był oczywiście
osamotniony. Znany szesnastowieczny te-
oretyk sztuki Giampaolo Lomazzo mówiąc
o stosunkach przestrzennych w dziełach
plastyki używa zawsze terminologii mu-
zycznej, tak jakby było rzeczą oczywistą,
że są one sprawdzalne akustycznie, a Vasari,
definiując harmonię kolorystyczną, nazwał
ją za Gafuriem „zjednoczeniem" pojętym
jako „niezgodność różnych kolorów razem
uzgodnionych" lub jako „naj zgodni ej szą
niezgodność"31.

Pitagorejsko-platońska teoria piękna,
6. Palladio, plan willi Godi-Porto w Lonedo, drzeworyt z dzieła oparta na matematycznych, wymiernych

I quattro liki dcli architettura proporcjach małych liczb całkowitych, stała

się zatem w epoce humanizmu wspólnym
mianownikiem dla teorii muzyki, architektury, rzeźby i malarstwa. Poprzednio, poza muzyką i architek-
turą, sztuki te nie były ze sobą kojarzone i nie istniało, tak dla nas oczywiste, poczucie pokrewieństwa
między architekturą, rzeźbą i malarstwem. Co więcej, właśnie ta teoria pozwoliła na wydobycie w dzie-
łach różnych sztuk wspólnego elementu, który dzisiaj wydaje się nam najważniejszy, wartości estetycz-
nej; była to przecież teoria piękna. Jej uniwersalny charakter sprawiał, że każdy z nią obznajomiony
mógł się uważać za miarodajnego sędziego w wielu dziedzinach sztuki. Wspomniany muzyk i teoretyk
muzyki Gafurio został np. wysłany w 1490 r. do Mantui jako konsultant architekta Luca Fancelli przy bu-
dowie katedry mediolańskiej, a gdy w 1535 r. wybuchły spory na temat budowy weneckiego kościoła
S. Francesco delia Vigna, doża Andréa Gritti polecił humaniście Francesco Giorgiemu napisanie memo-
randum na temat projektu tej budowli wykonanego przez architekta Jacopa Sansovina. To słynne me-
morandum zostało z kolei oddane do aprobaty trzem osobom: malarzowi, architektowi i innemu hu-
maniście. Malarzem był Tycjan, architektem Sebastiano Scrlio, a humanistą Fortunio Spira. Wedle
bowiem ówczesnej opinii wszyscy oni mogli być sędziami w zakresie architektury32.

Nie trzeba oczywiście przypominać, że pitagorejska teoria matematycznych proporcji wydzielała
równocześnie architekturę, rzeźbę i malarstwo z licznej rzeszy pogardzanych sztuk mechanicznych i wy-
nosiła je do poziomu szlachetnych sztuk wyzwolonych, do których obok gramatyki, arytmetyki, geometrii,
astronomii, dialektyki i retoryki zaliczana była w średniowieczu jedynie muzyka.

Częściowo pod wpływem tej właśnie teorii nastąpiło w dobie humanizmu zbliżenie i integracja sztuk
i nauki. Pod flagą wiedzy i nauki walczyli artyści włoskiego Quattrocenta o socjalne i intelektualne uzna-
nie sztuk, które obecnie nazywamy plastycznymi, a postawiony przed architektami jeszcze przez Witru-
wiusza postulat konieczności uniwersalnego wykształcenia, model artysty jako uomo universelle, stał się
w tej epoce postulatem powszechnym. W traktacie o rzeźbie Pomponia Gaurica czytamy пр.: „Do-
puśćmy do rzeźbienia jedynie tego, kto posiada nie tylko zręczność, ale też najwyższe uzdolnienia. Nic
bowiem bez nauk, nic bez wykształcenia [nihil autem sine litteris, sine eruditione]. Gdy zaś mówimy o na-
ukach i wykształceniu, chcemy przez to rozumieć znajomość tych dyscyplin, które Grecy nazywają mathe-
mata: arytmetykę, muzykę i geometrię, bez których nic doskonałego być nie może"33. Scjentycystyczne

30 Richter, op. cit., s. 77.

31 Cyt wg J. Shearman, Maniera as an Aesthetic Ideał, [w:] Stndics in Western Art, t. 2, Princeton 1963, s. 203, przypis 7.

32 Wittkower, Architectural Principlcs, s. 93, 109 przypis 3.

33 Tatarkiewicz, op. cit., t. 3, s. 76.