Rocznik Historii Sztuki — 39.2014

Od redakcji

Rocznik Historii Sztuki, tom XXXIX
PANWDN, 2014

OD REDAKCJI

SZANOWNI PAŃSTWO, DRODZY CZYTELNICY!

Niniejszy numer, który ośmielamy się zaprezentować naszym Czytelnikom, poświęcony został przede
wszystkim skomplikowanym relacjom i zaskakującym mariażom sztuk i nauk w ostatnich pięciu stule-
ciach, opartych z jednej strony na rosnącym bezwzględnie autorytecie nauk ścisłych, z drugiej na micie
sztuki, która miałaby wziąć równorzędny udział w procesie budowy racjonalnego społeczeństwa, zgodne-
go właśnie z wymogami wiedzy. W drugiej części numeru znajdą Państwo studia dotyczące wybranych
problemów średniowiecznej i nowożytnej historii sztuki. Niniejszy tom jest pierwszym, który ukazuje się
pod opieką nowego redaktora naczelnego i dzięki pracom poszerzonego zespołu redakcyjnego, do którego
dołączył dr hab. Marcin Lachowski. Redakcja chciałaby wykorzystać tę sposobność i złożyć najserdecz-
niejsze wyrazy podziękowania dotychczasowemu redaktorowi naczelnemu „Rocznika Historii Sztuki”,
Prof. dr hab. Andrzejowi Grzybkowskiemu. Prof. Andrzej Grzybkowski przez 15 lat, od 1999 roku,
jako redaktor naczelny „Rocznika Historii Sztuki”, kontynuował świetne tradycje poprzednich redaktorów
i zapewniał pismu nieodmiennie oraz niezawodnie bardzo wysoki poziom merytoryczny, publikując artykuły
zarówno uznanych badaczy, jak i nie wahając się przyciągać autorów, którzy dopiero próbowali swoich
sił w naszej dyscyplinie. O trafności wyborów Prof. Andrzeja Grzybkowskiego jako redaktora naczelnego
najlepiej świadczą teksty, ukazujące się w „Roczniku Historii Sztuki”, oraz pozycja, jaką pismo zajmuje
w środowisku polskiej historii sztuki. Zasługi położone przez Prof. Grzybkowskiego dla rozwoju pisma są
nieocenione i pozostają dla nas wzorem pracy nad naukowym periodykiem. Prof. Grzybkowski nie rozstaje
się definitywnie z zespołem redakcyjnym, nadal służy nam radami i doświadczeniem, za co jesteśmy Mu
szczególnie wdzięczni. Żywimy głębokie przekonanie, że bez „Rocznika Historii Sztuki”, wychodzącego
niemal bez przerw od 1956 roku, kierowanego pewnie przez ostatnie 15 lat przez Prof. Grzybkowskiego,
krajobraz polskiej historii sztuki byłby znacznie uboższy. Dziękując Ci, Andrzeju, chcemy wyrazić nadzieję,
że uda nam się zachować charakter „Rocznika” jako pisma humanistycznego, którego przedmiotem jest
sztuka analizowana w najróżniejszych kontekstach, bez dogmatycznych założeń, i nie sprzeniewierzyć się
jego standardom, do których, jako redaktor naczelny, przyzwyczaiłeś swoich wiernych czytelników.

***

W XXV numerze „Rocznika Historii Sztuki” ukazał się artykuł K. Bemhardt, Oddział Architek-
tury w dawnej Wyższej Szkole Technicznej w Gdańsku (1904-1945). Struktura, wykładowcy, koncepcje
(s. 115-137) w tłumaczeniu dra Szymona Piotra Kubiaka. Niestety nie zostało uwzględnione nazwisko
tłumacza, za co Redakcja pragnie gorąco przeprosić autora przekładu.