Studia Waweliana — 1.1992

DOI issue:
Varia
DOI article:
Sprawozdanie z działalności Państwowych Zbiorów Sztuki na Wawelu w latach 1990 - 1991
DOI Page / Citation link:
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
2. Fryz na ścianie południowej krużganków
(fot. S. Michta)

SKOZK dofinansował także prace konserwatorskie prowa-
dzone w katedrze na Wawelu z inicjatywy Zarządu Bazyliki
Metropolitalnej; objęły one wnętrze kaplicy Św. Jana Ewangelisty
(bpa Andrzeja Załuskiego) — odnowienia dokonały Lucyna Brata-
niec i Emilia Obłońska pod kierunkiem mgr Marty Sig-
mund-Kozak. Nadto w r. 1991 poddano konserwacji elewację
kaplicy Poczęcia NP Marii (bpa Jana Konarskiego), przy czym
pracę tę wykonał zespół pod kierunkiem arch. Piotra Stępnia
(stronę badawczą prowadził dr Roman Kozłowski), a sfinansowała
szwedzka firma „Nobel".

Wśród różnych robót remontowych i prac technicznych
ważne miejsce przypada na zakładanie instalacji alarmowych
w zamku i innych budynkach, przeciwpożarowych i przeciwwła-
maniowych zakupionych w firmie „Cerberus" w Szwajcarii, mon-
towanych przez „Mercomp" w Krakowie. Przedsięwzięto jedno-
cześnie szereg robót w zakresie wymiany i unowocześnienia in-
stalacji elektrycznych oraz wodnych. W szczególności prace remo-
ntowe objęły budynek nr 5 mieszczący m.in. magazyny muzealne
i pracownie konserwatorskie. Na obszarze tzw. dziedzińca zewnęt-
rznego prowadzono roboty przy instalacjach podziemnych. Dobie-
gła końca ważna inwestycja budowy kanału przełazowego roz-
prowadzającego ciągi ciepłownicze do poszczególnych budowli, jak

też wykonano szereg odcinków nowej sieci wodociągowej i elekt-
rycznej („Hydrokop" Kraków).

Drobne prace remontowe były prowadzone w zamku w Pies-
kowej Skale, natomiast odnawianie zamku w Suchej Beskidzkiej
zostało w r. 1991 przerwane z powodu braku funduszów. We
dworze w Stryszowie przeprowadzono w r. 1990 odnowienie
elewacji, naprawę dachu oraz uporządkowano otoczenie przez
usunięcie resztek niezabytkowej oficyny.

3. Sala Pod Planetami, fragment fryzu i stropu
(fot. S. Michta)

4. Sala Bitwy pod Orszą, fragment fryzu
(fot. S. Michta)