Studia Waweliana — 1.1992

Studia Waweliana
STUDIA WAWELIANA

Zgodnie z życzeniem zmarłego w roku 1989 Profesora Jerzego
Szabłowskiego, V tom „Studiów do Dziejów Wawelu", który ukazał
się w roku,1991, stanowi ostatni z serii. Niezależnie od uszanowania
woli twórcy i redaktora tego cennego wydawnictwa, kontynuowanie
„Studiów" w ich dotychczasowej formie nie byłoby uzasadnione.
„Studia do Dziejów Wawelu" obejmowały szeroki wachlarz pro-
blemów, od geologii wawelskiego wzgórza, poprzez problematykę
archeologiczną i historyczną, aż do zagadnień artystycznych. Przy-
jęte jeszcze w latach pięćdziesiątych monumentalne rozmiary tomów
rodziły trudności w ich przygotowaniu oraz nadmierne koszty, tak
dla wydawcy, jak i nabywcy. „Studia do Dziejów Wawelu" zostają
więc zastąpione przez dwie serie wydawnicze: „Studia Waweliana",
poświęcone zagadnieniom historycznym i artystycznym (łącznie
z działem recenzji oraz kroniką działalności Państwowych Zbiorów
Sztuki na Wawelu) oraz „Acta Archaeologica Waweliana", które
będą zawierały opracowania i materiały archeologiczne. Ów podział
zawartości i mniejsze rozmiary publikacji powinny pozwolić na
ukazywanie się tomów obydwu serii w rytmie rocznym. W komite-
tach redakcyjnych znaleźli się specjaliści reprezentujący różne
dziedziny nauki, od lat związani z problematyką wawelską, których
współpraca winna zapewnić dopływ materiałów na wysokim pozio-
mie. Wprowadzenie łacińskich wersji tytułów (z zapisem nazwy
Wawelu w formie znanej od średniowiecza) oraz angielskojęzycz-
nych streszczeń powinno ułatwić dotarcie nowych wydawnictw do
szerszych niż dotąd kręgów czytelników zagranicznych.

Redakcja