Studia Waweliana — 1.1992

Varia
Sprawozdanie z działalności Państwowych Zbiorów Sztuki na Wawelu w latach 1990 - 1991
5. Konserwacja muzealiów

Prace konserwatorskie i zabezpieczające zabytki ruchome
koncentrowały się na obiektach przeznaczonych na wystawy
czasowe oraz przenoszonych do nowych miejsc magazynowania.
Szczególnie dużego wysiłku wymagało należyte przygotowanie
eksponatów na wystawę „Tkaniny artystyczne z w. XVIII i XIX".
Pracownia konserwacji tkanin PZS oczyściła i zakonserwowała
w tym celu m.in. kilka obiektów wypożyczonych od innych
właścicieli. Odpowiedniego przygotowania wymagały także obrazy
eksponowane na wystawie malarstwa niderlandzkiego. Na bieżąco
prowadzono konserwację militariów, przedmiotów metalowych,
ceramiki, mebli oraz zabytków archeologicznych.

Poza PZS przeprowadzono konserwację dwóch cynowych
sarkofagów Sieniawskich, wykonaną przez Pracownie Konserwacji
Zabytków w Warszawie.

6. Wydawnictwa

Z dużą intensywnością prowadzone były prace wydawnicze
przez Dział wydawnictw (dr Kazimierz Kuczman, mgr Joanna
Winiewicz) i Redakcję wydawnictw źródłowych (dr Antoni Frana-
szek, mgr Elżbieta Neugebauer). W ciągu dwóch lat ukazała się
drukiem rekordowa w skali instytucji liczba książek i folderów.
Własnym nakładem Państwowe Zbiory Sztuki wydały:

Rok 1990

— R. Skowron, Kalendarium dziejów Wawelu do r. 1905,

Kraków.

— S. Kozak, Malarstwo Niderlandów w. XV—XVII. Katalog wy-

stawy, Kraków.

— A. Fischinger, Skarbiec Koronny na Wawelu, Przewodnik, UJ

wyd., Kraków.

— J.T. Petrus, Zbrojownia zamkowa na Wawelu. Przewodnik, III

wyd.. Kraków.

— Wschód w zbiorach wawelskich. Przewodnik, praca zbiorowa, II

wyd., Kraków.

— K. Kuczman, Wawel Hill. Guide-Book, II wyd., Kraków.

— Odsiecz wiedeńska 1683. Wystawa jubileuszowa w Zamku Kró-

lewskim na Wawelu w trzechsetlecie bitwy, Ł I, II, praca
zbiorowa, Kraków.

— E. Paduch, Od ostatniej elekcji do Konstytucji (folder wy-

stawy), Kraków.

Rok 1991

— B. Przybyszewski, Wypisy źródłowe do dziejów Wawelu

(1539—1541), Źródła do Dziejów Wawelu, t. XII, cz. U,
Kraków.

— A. Franaszek, B. Przybyszewski, Kaplica Zygmuntowska.

Materiały źródłowe (1517—1977), Źródła do Dziejów Wawe-
lu, t. XIII, Kraków.

— J.T. Petrus, T. Karpowicz, Portrety osobistości dawnej

Rzeczypospolitej w zbiorach mińskich. Katalog wystawy,
Kraków.

— Z. Pianowski, Wawel obronny, Biblioteka Wawelska, t. 8,

Kraków.

— E. Paduch, Czasy konfederacji barskiej (folder wystawy),

Kraków.

— Studia do Dziejów Wawelu, t. V. Kraków.

Ukazał się drukiem w czterech wersjach językowych (pol-
skiej, niemieckiej, hiszpańskiej i włoskiej) wydany przez „Arkady"
obszerny album—katalog Zbiory Zamku Królewskiego na Wawelu
(Warszawa 1990). Książka opracowana została przez pracowników
Państwowych Zbiorów Sztuki na Wawelu. Wstęp i redakcja
naukowa Jerzego Szabłowskiego.

Przy współpracy PZS na Wawelu Wydawnictwo „Omni-
press" w Warszawie wydało foldery w języku angielskim i niemiec-
kim: A. Franaszek, The Wawel Cathedral; Die Katedrale auf dem
Wawel; tegoż, The Wawel Castle; Schloss auf dem Wawel; K. Ku-
czman, Wawel Hill; Wawellanhohe; J. Winiewicz, The Castle of
Pieskowa Skała; Schloss Pieskowa Skała.

Do katalogu wystawy w Mińsku „Tkaniny artystyczne z w.
XVIII i XIX" tekst napisały pracownice PZS: M. Hennel-Ber-
nasikowa i M. Piwocka. Strona polska dostarczyła też materiał
ilustracyjny. Druk katalogu w języku białoruskim i polskim
zrealizowano w Mińsku.

7. Działalność oświatowa

Praca Działu oświatowego przebiegała stałym torem obej-
mującym oprowadzanie grup, lekcje muzealne, spotkania z mło-
dzieżą różnego typu szkół, zajęcia dla studentów wyższych uczelni
oraz szkolenie i egzaminy dla przewodników PTTK. W dniach
9—15 grudnia 1991 r. wspólnie z Radiem Małopolska Fun
zorganizowano cykl audycji na temat historii i zabytków Wawelu,
połączonych z propagowaniem indywidualnych i rodzinnych kart
wstępu do muzeów PZS; w programie wystąpiło 16 pracowników.

We dworze w Stryszowie odbywały się lekcje muzealne dla
młodzieży oraz koncerty.

8. Współpraca z zagranicą

Kontynuowano wymianę wydawnictw i materiałów z licz-
nymi muzeami europejskimi i amerykańskimi oraz bezpośrednią
współpracę z Muzeum Moskiewskiego Kremla (wymiana wzajem-
na 2 osób na pobyty 10-dniowe), z Państwowym Muzeum Sztuk
Pięknych w Mińsku (wymiana 2 osób na pobyty 10-dniowe
i wymiana wystaw, zob. wyżej) i z Muzeum Rzemiosła Artystycz-
nego w Budapeszcie (wymiana po 1 osobie na pobyty 10-dniowe).
Nawiązano współpracę z Galerią Obrazów we Lwowie (wzajemna
wymiana 7 osób na pobyty 7-dniowe, w r. 1991 zwiększona do
9 osób).

W r. 1991 prof. Jan Ostrowski wszedł w skład komitetu
naukowego i był współautorem wystawy „II lavoro delTuomo nella
pittura del Goya al Kandinsky", zorganizowanej w Rzymie pod
auspicjami Biblioteki Watykańskiej (koncepcja scenariusza, wstępy
do poszczególnych części katalogu, noty na temat polskich arty-
stów i obrazów).

W r. 1990 trzymiesięczne stypendia zagraniczne uzyskali: dr
Magdalena Piwocka (Fundacja Lanckorońskich, Londyn) i mgr
Jacek Fołtyn (Ministerstwo Spraw Zagranicznych Włoch, Rzym).
W r. 1990 prof. Jan Ostrowski był przez miesiąc gościem Peter-
house w Cambridge, a w r. 1991 wziął udział w miesięcznym
programie szkoleniowym Museum Management Institute w Ber-
keley, sponsorowanym przez J. Paul Getty Trust