Studia Waweliana — 4.1995

Varia
Jachieć, Krystyna: Anna Misiąg-Bocheńska (1904 - 1994)

Studia Wcrweliana
Tom IV. 1995
PL ISSN 1230-3275

YARIA

ANNA MISIĄG-BOCHEŃSKA
(1904-1994)

W dniu 3 października 1994 roku zmarła w Krakowie
doc. dr Anna Misiąg-Bocheńska, historyk sztuki, wieloletni pra-
cownik Państwowych Zbiorów Sztuki na Wawelu. Urodzona
w Krakowie 19 lipca 1904 roku, tu ukończyła studia z zakre-
su historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także trzy-
letnie studium w Państwowej Szkole Przemysłu Artystycznego.
W latach 1927-1931 pracowała jako nauczycielka rysunku, hi-
storii sztuki i kostiumologii w państowych szkołach zawodowych
w Krakowie i Częstochowie. W roku 1933 uzyskała stopień
doktora na Uniwersytecie Jagiellońskim. W następnym roku
uczestniczyła w Krakowie w zjeździe założycielskim Stowarzy-
szenia Historyków Sztuki.

W czasie niemieckiej okupacji Anna Misiąg-Bocheńska
pracowała w Sekcji Charytatywnej Opieki Społecznej. Po
wojnie przez pięć lat pełniła funkcję asystenta w Zakładzie
Historii Sztuki UJ, równocześnie od roku 1946 pracowała
w Państwowych Zbiorach Sztuki na Wawelu, skąd przeszła na
emeryturę w 1971. W roku 1955 uzyskała tytuł docenta.

Swą działalność naukową rozpoczęła pracami poświęco-
nymi polskiej rzeźbie gotyckiej, jak nagrobek Władysława Ło-
kietka, tryptyk i posąg Madonny z kościoła parafialnego
w Więcławicach. Po wojnie zainteresowania Anny Misiąg-Bo-
cheńskiej koncentrowały się głównie na sztuce renesansu. Dala
temu wyraz m.in. w opracowaniu rzeźbionych głów z sali
Poselskiej na Wawelu i działalności rzeźbiarza Bcrnardina
Zanobii de Gianottis. Interesowała się również renesansem ni-
derlandzkim. W wydawnictwach belgijskich opublikowała
artykuł o nie znanym obrazie Jana Gossarta i opracowanie do-
tyczące figuralnych arrasów flamandzkich na Wawelu. W ma-
szynopisie pozostawiła katalog malarstwa niderlandzkiego i fla-
mandzkiego w zbiorach wawelskich.

Włączyła się w akcję inwentaryzacji zabytków sztuki
w Polsce, opracowując powiat nowosądecki i część zabytków
wawelskich. W ostatnich latach życia przygotowywała do druku
pracę swego zmarłego męża, prof. dr. Zbigniewa Bocheńskie-
go, o tzw. Rolce Sztokholmskiej.

Doc. Misiąg-Bocheńska należała do tego grona pracow-
ników wawelskich, którzy pod kierunkiem prof. Jerzego Sza-
błowskiego kształtowali nowy styl ekspozycji w zamku królew-
skim, uwzględniający jego historyczne funkcje. Kustosz, z cza-
sem kurator Działu Malarstwa, Rzeźby i Grafiki, pozostawała
trwały ślad w zamku tworząc tzw. gabinet holenderski na II
piętrze wieży Zygmunta III, wypełniony obrazami niderlandz-
kimi. W związku z jubileuszem 50-lecia założenia Stowarzy-
szenie Historyków Sztuki nadało Annie Misiąg-Bocheńskiej
tytuł członka honorowego.

Doc. Anna Misiąg-Bocheńska pozostanie w naszej pamię-
ci jako wzór człowieka o wysokich walorach etycznych, nau-
kowca i muzeologa o głębokiej erudycji i szerokich horyzon-
tach intelektualnych.

Wykaz prac naukowych

1. Kilka uwag o grobowcu Łokietka (Przegląd Powszechny,
1929).

2. Tryptyk z 1477 r. w kościele parafialnym w Więcławicach
pod Krakowem (Biuletyn HSK, 2: 1933, s. 1 11-120).

3. O gotyckim pościgu Madonny w kościele parafialnym
w Więcławicach w powiecie miechowskim (Prace KHS, 6:
1934/5, z. 1, s. 40*~41 *).