Studia Waweliana — 4.1995

Sprawozdanie z działalności Zamku Królewskiego na Wawelu w roku 1994

Potockich (Padniewskiego) i wieżą Wikaryjską (firma konserwator-
ska E. Rachtan).

W zamku w Pieskowej Skale wykonano wymianę instalacji c.o.
w trzech skrzydłach budowli i rozpoczęto zakładanie systemów alar-
mowych.

5. Konserwacja muzealiów

Liczne nowo otwarte ekspozycje stałe, wystawa tyniecka oraz
przygotowania do wystawy kolekcji Lanckorońskich angażowały
większość sił wszystkich pracowni konserwatorskich muzeum. Ca-
łościowe zabiegi konserwatorskie wykonano przy-- 29 obrazach, a przy
26 wykonano doraźne zabezpieczenie. Ukończono prace przy kon-
serwacji 62 różnych obiektów z Działu Militariów i 11 sztuk sreber.
Przygotowano do ekspozycji 54 obiekty na wystawę tyniecką, 20
przedmiotów z porcelany przeznaczonych na wystawę sztuki Wscho-
du oraz kilkanaście innych zabytków. Pracownia Konserwacji Tka-
nin ukończyła prace przy konserwacji 2 dywanów'. Do ekspozycji
przygotowano 12 foteli, 27 różnych tkanin oraz oczyszczono namiot.
Pracownia Konserwacji Mebli wykonała konserwację 31 sztuk mebli
(skrzynie, szały, fotele, sekretarzyk, szkatułki, klęcznik). W Pracow-
ni Konserwacji Zabytków-Archeologicznych przeprowadzono konser-
wację 11 monet z bieżących wykopalisk oraz 10 z lat poprzednich,
licznych zabytków z metalu (194 przedmioty), ze skóry (70), z drewma
(23), z kości (9), z ceramiki (6). Wykonano konserwację świadków
archeologicznych znajdujących się w budynku nr 5.

6. Działalność oświatowa

Pracownicy Działu Oświatowego oprowadzili 370 grup tury-
stów, prowadzili lekcje muzealne - 109, zajęcia z młodzieżą - 64,
zajęcia ze studentami - 16, zajęcia z nauczycielami - 3 i szkolenia
przewodników - 38. W związku ze zmianą ekspozycji zostały przy-
gotowane nowe informatory po komnatach w wersji polskiej, angiel-
skiej, niemieckiej i francuskiej. Z Kręgu Miłośników Starego Krako-
wa wydzielono grupę młodzieży, która po przeszkoleniu i zdaniu
egzaminu ze znajomości poszczególnych ekspozycji uzyskała tytuł
młodzieżowego przewodnika po Wawrelu. Grupa ta nosi nazwę
Młodzieżowej Służby Wawelskiej. Należąca do niej młodzież społecz-
nie przepracowała 2192 godziny pełniąc dyżury w komnatach, na
wystawie „Wschód w zbiorach wawelskich” i „Wawel zaginiony”.

7. Współpraca z zagranicą

Podobnie jak w ubiegłych latach, w lipcu odbył się wyjazd do
Lwowa i Oleska w ramach wymiany z Lwowską Galerią Obrazów
(M. Bernasikowa, W. Czerny, K. Czyżewski, K. Kuczman, S. Len-
czowska, S. Michta, D. Nowacki, J. Ostrowski. J. Petrus), a w listo-
padzie przebywała w Krakowie 9-osobowa grupa ze Lwowa. Przy-
gotowania do wystawy' zbiorów podhoreckich, którą współpraca ta
ma na celu, są już zaawansowane jeżeli chodzi o opracowanie ka-
talogu malarstwa i mebli, niepokój budzi natomiast stan konserwa-
torski większości obiektów.

W ramach wymiany z Państwowym Muzeum Sztuki w Miń-
sku na Białorusi przebywały A. Petrus i O. Sieradzka, w zamian

przyjęto w Krakowie 2 osoby z Mińska. Nawiązano współpracę
z Kunsthistorisches Museum w Wiedniu, gdzie tygodniowy' staż odby-
li J. Ostrowski i S. Lenczowska. Ponadto 2 osoby z Praskiego Insty-
tutu Ochrony Zabytków przebywały przez pięć dni na Wawelu.

Kontynuowano wymianę publikacji z partnerami zagraniczny-
mi oraz prowadzono liczne kwerendy.

8. Nabytki

8.1. Dar rodziny Lanckorońskich

Mieszkająca w Rzymie Profesor Karolina Lanckorońska ofia-
rowała Zamkowi Królewskiemu na Wawelu kolekcję dziel sztuki
zgromadzonych głównie przez jej ojca Karola w wiedeńskim pałacu
przy Jacąuingasse 18 (zburzony pod koniec ostatniej wojny), po
wojnie przechowywanych w Szwajcarii. Ten nieoceniony gest nale-
ży do najważniejszych wydarzeń w dziejach w--aw'elskiego muzeum
tak ze względu na liczbę obiektów, ich artystyczną rangę, jak i hi-
storyczny charakter kolekcji. Olbrzymią wartość ma zespół 84 obra-
zów z w. XIV-XV1I (w tym 78 włoskich i 4 hiszpańskie), wśród
których są dzieła przypisane przez Bernarda Berensona artystom tej
klasy co: Bernardo Daddi, Jacobello del Fiore, Sano di Piętro czy
Jacopo del Sellaio. Owocem wieloletniej przyjaźni Karola Lanckoroń-
skiego z Jackiem Malczewskim jest zbiór 226 rysunków i akwa-
rel tego artysty, 2 obrazy (W moim ogrodzie, portret Kazimierza

1. Karolina Lanckorońska

Koniuszki), 69 listów Malczewskiego do Lanckorońskiego i jeden list
Lanckorońskiego do matki, ilustrowany przez Malczewskiego. Zespól
obrazów uzupełnia portret Karola Lanckorońskiego, pędzla Kazimie-