Muzeum Archeologiczne w Poznaniu [Hrsg.]
Fontes Archaeologici Posnanienses: Annales Musei Archaeologici Posnaniensis — 48.2012

Skorupka, Tomasz: Sprawozdanie z działalności Muzeum Archeologicznego w Poznaniu w 2011 roku

Tomasz Skorupka

weis w Sudanie (współpraca z Muzeum w Luwrze)
i w Nea Paphos na Cyprze (współpraca z Centrum
Archeologii Śródziemnomorskiej UW w Kairze); P.
Polkowski uczestniczył w ekspedycjach: w rejonie V
i VI katarakty w Sudanie w ramach projektu badaw-
czego „Fortece Sudanu. Fortyfikacje w rejonie V i VI
katarakty” i w oazie Dachla w Egipcie (badania sztuki
naskalnej) w ramach projektu badawczego „Dakhleh
Oasis Project”. Ponadto wspólnie z Centrum Arche-
ologii Śródziemnomorskiej UW w Kairze i Instytu-
tem Archeologii UJ w Krakowie prowadzono bada-
nia wykopaliskowe w Tell el Farkha w Egipcie (M.
Chłodnicki, A. Mączyńska), natomiast we współpra-
cy z Instytutem Archeologii i Etnologii PAN Oddział
w Poznaniu - badania sztuki naskalnej oraz prospek-
cję powierzchniową w okolicach Bir Nurayet (Sudan)
w Górach Morza Czerwonego w ramach Projektu Bir
Nurayet (M. Chłodnicki).

W zakresie działalności naukowo-badawczej reali-
zowano trzy projekty: 1) „Staże szkoleniowe pracowni-
ków Muzeów Archeologicznych w Poznaniu i Szlezwi-
ku” dzięki dotacji otrzymanej z Fundacji Współpracy
Polsko-Niemieckiej (ze strony Muzeum uczestniczyło
w nim osiem osób; ze strony niemieckiej cztery osoby);
2)„Delta Nilu jako centrum wymiany kulturowej po-
między Górnym Egiptem a Południowym Lewantem
w 4 tysiącleciu p.n.e.” - finansowany w całości ze środ-
ków Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej w ramach Pro-
gramu Pomost (beneficjent: A. Mączyńska); 3) „Józef
Kostrzewski (1885-1969) - życie i dzieło” (we współ-
pracy ze Stowarzyszeniem Naukowym Archeologów
Polskich, Oddział w Poznaniu) dohnansowany przez
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.
Ponadto przygotowano kolejne, nowe projekty i złożo-
no wniosło do Narodowego Centrum Nauki, z których
dofinansowanie uzyskał projekt P. Polkowskiego „W
przestrzeni palimpsestu. Sztuka naskalna w archeolo-
gicznych krajobrazach Oazy Dachla”.

Realizowano też muzealne programy badawcze:
1) „Ośrodek grodowy w Lądzie na tle osadnictwa
średniowiecznego nad Wartą”; 2) „Kadero. Osada i
cmentarzysko neolityczne, cmentarzysko meroickie
i chrześcijańskie” (projekt zakończono); 3) „Biały
Potok. Materiały z badań prof. J. Kostrzewskiego na
Podolu (Ukraina)”.

Wszyscy pracownicy merytoryczni Muzeum
zaangażowani byli w prace gabinetowe mające na
celu opracowanie wyników badań wykopalisko-

wych, studia problemowe, przygotowanie projek-
tów badawczych zarówno krajowych, jak i zagra-
nicznych, przeprowadzono kwerendy muzealne,
biblioteczne i archiwalne.

W 2011 roku Muzeum Archeologiczne zorga-
nizowało pięć seminariów i sympozjów. Pierwsze
z nich nosiło tytuł „Szwajcarskie badania nad neo-
litem europejskim” i wystąpili na nim archeolodzy
ze Szwajcarii: prof. Marie Besse (Uniwersytet w
Genewie) z wykładem „The site of Petit Chasseur
in Sion (Valais, Switzerland): a major Neolithic
seąuence in the Alps” oraz dr Jocelyne Desideri
(Uniwersytet w Genewie) z odczytem „European
Neolithic peopling history written in bones”. Kolej-
ne przedsięwzięcie to „VI Sympozjum archeologii
środowiskowej - metody geoinformacyjne w bada-
niach archeologicznych” przygotowane wspólnie z
Instytutem Geologii i Geoinformacji Uniwersytetu
im. A. Mickiewicza, Stowarzyszeniem Archeolo-
gii Środowiskowej, Poznańskim Towarzystwem
Przyjaciół Nauk, Instytutem Prahistorii Uniwer-
sytetu im. A. Mickiewicza, Muzeum Pierwszych
Piastów na Lednicy oraz Instytutem Archeolo-
gii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Wraz z Muzeum Narodowym w Poznaniu i firmą
Brucker Polska Sp. z o. o. zorganizowano semina-
rium „Non-destructive X-ray fluorescence analysis
in conservation science”. Muzeum było także or-
ganizatorem międzynarodowego sympozjum pt.
„Origin and Early deyelopment of food producing
cultures in northeastern Africa - 30 years later”.
Ponadto odbyło się coroczne spotkanie egiptolo-
gów, kuratorów zbiorów egipskich z całego świata,
zrzeszonych w ramach jednego z komitetów ICOM
(Międzynarodowej Organizacji Muzeów): „Annu-
al meeting of CIPEG/ICOM. Ethics of collecting
(International Committee for Egyptology)”.

W 2011 roku zorganizowano 14 zebrań nauko-
wych, na których swoje referaty wygłosili goście z
kraju i zagranicy.

Pracownicy merytoryczni naszej placówki brali
aktywny udział w licznych konferencjach, sympo-
zjach i spotkaniach naukowych organizowanych
przez inne instytucje w kraju i zagranicą.

Działalność wydawnicza

W ubiegłym roku Muzeum Archeologiczne w Po-
znaniu wydało 3 książki. Pierwsza z nich prezentuje