Muzeum Archeologiczne w Poznaniu [Hrsg.]
Fontes Archaeologici Posnanienses: Annales Musei Archaeologici Posnaniensis — 48.2012

Skorupka, Tomasz: Sprawozdanie z działalności Muzeum Archeologicznego w Poznaniu w 2011 roku

Sprawozdanie z działalności Muzeum Archeologicznego w Poznaniu w 2011 roku

badania prof. Lecha Krzyżaniaka w Sudanie i nosi ty-
tuł „The Lech Krzyżaniak Excavations in the Sudan.
Kadero”. Dwie następne pozycje zawierają teksty wy-
kładów, które towarzyszyły VI i VII Festiwalowi Kul-
tury Słowiańskiej i Cysterskiej w Lądzie nad Wartą:
„Misje, kościoły i klasztory Wykłady popularno-nau-
kowe zorganizowane w ramach VI Festiwal Kultury
Słowiańskiej i Cysterskiej w Lądzie nad Wartą” oraz
„Swoi i obcy w kulturze średniowiecza. Wykłady po-
pularno-naukowe zorganizowane w ramach VII Fe-
stiwalu Kultury Słowiańskiej i Cysterskiej w Lądzie
nad Wartą w dniach 18-19 czerwca 2011 roku”.

Wydano kolejny, 47 tom muzealnego periody-
ku „Fontes Archaeologici Posnanienses”. W trzech
działach tematycznych (Studia, Materiały i Varia)
zamieszczono 13 artykułów przygotowanych przez
18 autorów (łącznie z aneksami). Tom zamyka-
ją wspomnienia o zmarłych w roku 2011: Lechu
Leciejewiczu (1931-2011), wybitnym profesorze
archeologii, blisko związanym ze środowiskiem
poznańskim oraz jego żonie, profesor Annie Kul-
czyckiej-Leciejewiczowej (1934-2011).

Po 12 latach od ostatniej edycji wydano ponow-
nie przewodnik po wystawie stałej: „Pradzieje Wiel-
kopolski. Przewodnik po wystawie stałej Muzeum
Archeologicznego w Poznaniu” (także w wersji
angielskiej: „Prehistory of Wielkopolska. A guide
to exhibition”). Opublikowano katalog wystawy
czasowej „Zapomniane oblicza. Motyw twarzy na
zabytkach archeologicznych z ziem polskich od IV
tysiąclecia p.n.e. do XVII w. n.e.”, prezentowanej w
Muzeum w październiku i listopadzie 2011 roku.

Do organizowanych w Muzeum wystaw przygo-
towano i wydrukowano foldery: „Moda Majów. Elita
i dwór - Jaina 600-900 n.e.”; „Mieszkańcy gwiaździste-
go nieba”; „Sztuka naskalna Afryki Północnej”; „Czas
rozpalić piec”, a w ramach projektu „To jest Twoje dzie-
dzictwo” również: „Pradzieje Wielkopolski”, „Tu po-
wstała Polska” i „Archeologiczna Mapa Wielkopolski”.

Działalność w zakresie ochrony zabytków

Dział Ochrony Zabytków Archeologicznych Mu-
zeum Archeologicznego w Poznaniu przeprowadził
liczne inspekcje prac archeologicznych na terenie
miasta Poznania, m. in. na Śródce, Starym Rynku,
Ostrowie Tumskim, ul. Smolnej i ul. Jaśkowiaka.

W zakresie prewencji i prognostyki archeolo-
giczno-konserwatorskiej opracowano opinie kon-

serwatorskie o 267 projektach inwestycyjnych nade-
słanych przez Miejskiego Konserwatora Zabytków,
biura projektów, wydziały architektury i budownic-
twa oraz inwestorów. Zebrano 90 wniosków o ze-
zwolenie na prowadzenie badań wykopaliskowych
w Poznaniu, zaopiniowano je i przygotowano do
wydania przez Miejskiego Konserwatora Zabytków.

Zbiory i dokumentacja

W ramach współpracy z Wielkopolskim Woje-
wódzkim Konserwatorem Zabytków w Poznaniu wy-
stąpiono o uzyskanie zgody na przejęcie zabytków ar-
cheologicznych w depozyt oraz na własność Muzeum
(dla zabytków ofiarowanych przez osoby prywatne,
dla zabytków z badań w Niepruszewie stan. 49, w
Ciążeniu, Głuchowie stan. 1, Łubowie stan. 56, 57, 61,
Fałkowie stan. 15, 18 oraz dla materiałów antropolo-
gicznych z badań wykopaliskowych na terenie Po-
znania prowadzonych w latach 1993-2001 przez Pra-
cownię Archeologiczną H. Klundera). Przygotowano
także kolejne trzy wnioski o uzyskanie zgody Wielko-
polskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków
na przejęcie zabytków archeologicznych w depozyt i
następnie na własność Muzeum. Do „Księgi Ruchu
Muzealiów” wpisano 852 numery, zarówno dla za-
bytków wypożyczanych z Muzeum, jak i wypożycza-
nych dla Muzeum, do „Księgi Wpływu Muzealiów”
wpisano 2 numery inwentarza, z kolei do „Księgi
Inwentarzowej Muzealiów” wpisano 32 numery in-
wentarza. Przyjęto 3765 nowych kart katalogowych,
kolejnych 4470 kart powstało w wersji elektronicznej,
w programie MUZARP.

Przeprowadzono komisyjną kontrolę zgodności
wpisów dokumentacji ewidencyjnej ze stanem fak-
tycznym zbiorów Skarbca.

W działach: Archeologii Wielkopolski, Arche-
ologii Historycznej Miasta Poznania i Archeologii
Powszechnej porządkowano, przepakowywano i in-
wentaryzowano zbiory. Przygotowano także zabytki
do konserwacji i specjalistycznych badań: antro-
pologicznych, metaloznawczych, petrograficznych,
traseologicznych i innych.

W pracowni plastycznej przygotowano m.in. ry-
sunki grobów i opracowanie tablic do publikacji z
badań w Kadero oraz rysunki ceramiki i zabytków
z Lądu. Ponadto wykonano przerysy planów i map
oraz zaprojektowano plakaty do wykładów i konfe-
rencji odbywających się w Muzeum.