Universitätsbibliothek HeidelbergUniversitätsbibliothek Heidelberg
Metadaten

Bayerischer Kunstgewerbe-Verein [Hrsg.]
Kunst und Handwerk: Zeitschrift für Kunstgewerbe und Kunsthandwerk seit 1851 — 81.1931

DOI Artikel:
Werbung
DOI Seite / Zitierlink: 
https://doi.org/10.11588/diglit.7098#0200

DWork-Logo
Überblick
loading ...
Faksimile
0.5
1 cm
facsimile
Vollansicht
OCR-Volltext
Creative Hands
No. 736

Stained

Glass Windows

Cabinet Panels

Pe rmanent
Exhibition

HARDT Studio

hand-woven belts,
München bast and wool hand-and

Schellingstraße 33 Shopping bags

Carl de Bouche

Royal Prussian and Bavarian Court Stained Glass Works
Königlich Bayerische und Preußische Hofglasmalerei

München • Schloß Nymphenburg, linker Flügel

Specialities: Spezialität:

Church Windows Kirchenfenster

Secular Work Profanarbeiten

Family Crests and Heraldic Familienwappen

Devices Heiligenbilder

FW / 1 /f „,„.,, .. P ^ \ Pictures of the Saints, etc. usw.

ranz Mayer (May er de Co.)

Stained Glass Studios

The technique of a stained Glass Window

Munich, Germany, Seidistr. 2j (Cont'mued from page24)

removing the layer of colouring by hand or with a brush

New York, Office, (see fig.7). When the separate pieces come from the fur-

nace they are fixed together with lead and putty into a
1612 — 14 Woolworth Building firm sheet whicn wM| endure the wear and tear of cen.

turies (see fig. 8).

SEE PAGES 18, 22 One still offen hears the old contention that modern

_______stained glass workers are unable to impart to their colours

__ thaf rieh glow which characterised the work of mediaeval

days. This assertion is fallacious, for, given the requisite
skill and knowledge, it is quite possible to produce all the
richness and warmth of old times in glass painting of the
present day. Where the glow of colour is lacking in mo-
dern produetions the origin of the shortcoming will be
found to lie in the faulty application of the materiai. The
composition and colouring must be determined by the
transparency of the materiai and by the lead framing;
the application to glass painting of a design originally
coneeived for another technique is a fundamental and
fatal error, but, unhappily one which is not infrequently
made by those who are unfamiliar with the true spirit of
the glass staining art.

über die Technik des Glasmalens

(Foifse'zung von Seite 24)

Wenn die einzelnen Stücke aus dem Brennofen kommen,
werden sie mit Blei zusammengefügt und verkittet zu einem
festen Gefüge, das den Jahrhunderten standhält (Bild 8).
Varianten der Glasmaltechnik erwähne ich an dieser Stelle
bewußt nicht.

Der häufigen Behauptung, wir Heutigen hätten die Glut
und Farbigkeit alter Scheiben nicht mehr erreicht, möchte
ich widersprechen. Wo dieser Mangel auftritt, liegt die
Schuld an der geschmacklosen und falschen Verwendung
des an sich herrlichen Materials. Komposition und Farben-
gebung einer Glasmalerei müssen von dem leuchtenden
Glase und den Bleilinien ausgehen, die Übersetzung eines
zuerst anders gedachten Entwurfes in Glas ist grundfalsch
und leider da nicht selten, wo das Vertrautsein mit dem
Geiste der Glasmalerei fehlt.

Den Wiedergaben auf diesen Seiten fehlt leider die Farbe,
die für die Glasmalerei so entscheidend ist.

Ceramic vases and plastics

München 23, Herzogstraße 65

MÜNCHENER WERKSTÄTTE g.m.b.h

V

IDA PAULIN-GLASSWARE ^mtXr9

Individual forms and designs handpainted and etched C 140

At the Leipzig Messe: Petershof Koje 102 and Grassi-Museum,
Bayernsaal. Permanent Exhibition - Bayer. Kunstgewerbeverein

Masterpieces in cut and

engraved glass both ornamental and serviceable

JOSEF WOLF, München at the Leipzig Messe:

Kriegersiedlung 32 Zentralmeßpalast II K 181

TILLA HALTER

ARTISTIC TEXTILES
TEXTILES KUNSTGEWERBE

MÖNCHEN, KURFORSTENSTRASSE 28

Hand knitted lace Callars, Trimmings, Wcollen
Caps and Pull-overs

Handgestrickte Spitzenkragen, Garnituren, Wall-
mützchen und Pullover

Priere de citer la revue « Creative Hands »
 
Annotationen