Modus: Prace z historii sztuki — 5.2004

Aktualności: Historia sztuki a europejska reforma szkolnictwa wyższego
Żuchowski Tadeusz J.: Komentarz

Tadeusz J. Zuchowski

Komentarz

Przedstawiony artykuł powstał na podstawie ankiet przeprowadzonych
w instytutach uniwersyteckich w RFN, w których studiuje się historię sztuki.
Należy w tym miejscu nadmienić, że w Niemczech - w porównaniu do innych
krajów europejskich studia historii sztuki należą do największych. Rocznie
przybywa ok. 200 nowych doktorów w tej dyscyplinie. Sytuacja, jaka wy-
tworzyła się w środowisku uniwersyteckim w momencie wprowadzania tzw.
postulatów bolońskich podpisanych w 1999 roku, zaowocowała w większo-
ści uczelni niemieckich chaosem. Najwyraźniej widzianym skutkiem nowych
regulacji jest ograniczanie finansowania nauk humanistycznych oraz redukcja
- w przypadku Niemiec rozbudowanego - systemu stypendialnego. Wbrew
zaleceniom kolejnych konferencji w sprawie realizacji postulatów bolońskich
odnosi się wrażenie, że realizacja ograniczona została do wybiórczych punk-
tów, a właściwie do konieczności wprowadzenia niższego stopnia akademic-
kiego, będącego terminologicznie odpowiednikiem naszego licencjatu oraz
zbudowania systemu badania jakości nauczania.

Kluczowy dla przemian szkolnictwa uniwersyteckiego w Europie punkt
deklaracji brzmi: „Przyjęcie systemu opartego na dwóch głównych cyklach:
niższym - «undergraduate» i wyższym - «graduate». Dostęp do drugiego cy-
klu wymaga pomyślnego ukończenia pierwszego etapu studiów, trwającego
minimum trzy lata. Stopień nadany po pierwszym cyklu będzie uznawany na
europejskim rynku pracy jako odpowiedni poziom kwalifikacji. Drugi etap
powinien prowadzić do tytułu stopnia «master» i/lub «doctorate degree» jak
to jest w wielu państwach Europy" (9b, nlb.).

Z podobnymi do innych krajów europejskich niejasnościami i kłopotami
styka się szkolnictwo wyższe w Polsce. Od momentu przyjęcia tzw. deklara-
cji bolońskich10, rząd polski za pomocą różnych nacisków wymusza na uczel-
niach wprowadzenie systemu, który jest jakoby koniecznym, jedynym do za-
akceptowania w Europie". Poszczególne deklaracje przyjmowane na konfe-

W imieniu polskiego Ministra Edukacji deklarację podpisywał urzędnik w randze pod-
sekretarza.

11 W tej chwili większość informacji oraz dokumentów można znaleźć na stronie Minister-
stwa http://www.menis-gov.pl; zob. też Deklaracja Bolońska i co dalej. Zbiór komunikatów,