Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 11.2012

Zagrobelny, Andrzej: Twórczość Juliusza Studnickiego w okresie dwudziestolecia międzywojennego

Andrzej Zagrobelny

Twórczość Juliusza Studnickiego w okresie
dwudziestolecia międzywojennego

Postać Juliusza Studnickiego (1906-1978), malarza oraz pedagoga, badaczom
znana jest głównie z dojrzałego okresu jego twórczości, który przypadł na lata
po 1945 r., kiedy artysta osiedlił się na Wybrzeżu i mieszkał do 1962 r. w Sopocie.
Temu okresowi twórczości z uwagi na znaczenie dla rozwoju miejscowego śro-
dowiska poświęcono dużo miejsca w opracowaniach naukowych, wśród których
wyróżnić należy opublikowaną dysertację doktorską Elżbiety Kai1.

Stosunkowo niewiele wiadomo natomiast o przedwojennej działalności
Studnickiego. Mimo uznania ówczesnej krytyki i środowiska dzieła artysty
z okresu międzywojennego są dziś najsłabiej poznaną częścią jego dorobku.
Wczesna twórczość artysty nie znalazła niestety reprezentatywnego miejsca
w zbiorach publicznych. Wiele prac z tego czasu utraconych w skutek działań
wojennych jest całkowicie nieznanych. Te, które nie podzieliły ich losu, znaj-
dują się zapewne w kolekcjach prywatnych i są trudno dostępne dla badaczy.
W większej liczbie prace wymieniane są w katalogach wystaw odbywających
się w okresie międzywojennym, szczególnie tych organizowanych w war-
szawskim Instytucie Propagandy Sztuki. O malarstwie artysty przypadającym
na lata 30. można dowiedzieć się nieco więcej dzięki zamieszczanym w prasie
krytykom i omówieniom wystaw, które są często jednymi - niestety nie nazbyt
obfitymi - źródłami informacji na temat jego twórczości z tamtych lat. Przed-
wojenny dorobek malarza, niedostatecznie dotychczas poznany i objaśniony,
nie stał się nigdy przedmiotem odrębnego opracowania, co stanowi wystarcza-
jące uzasadnienie dla podjęcia tego tematu.

Juliusz Gizbert-Studnicki urodził się 14 lipca 1906 r. w rodzinie ziemiań-
skiej we wsi Kniażyce, oddalonej kilka kilometrów na południe od Przemy-
śla. Był piątym z sześciorga dzieci Juliana (1865-1946) i Zdzisławy Pauliny
z Dębińskich (1870-1952)2. Przodkowie ze strony ojca wywodzili się z daw-
nej litewskiej szlachty Gizbertów, stąd też używany przez większość Studnie -
kich pierwszy człon nazwiska, Gizbert lub Giżbert. Juliusz w przeciwień-
stwie do reszty rodziny podpisywał się dwuczłonowym nazwiskiem jedynie
do momentu ukończenia studiów.

1 Elżbieta Kai, Malarstwo gdańskie 1945-1959. Ludzie, słowa i obrazy, Słupsk 2009; tam też
zob. obszerną bibliografię.

2 Joanna Daranowska-Łukaszewska, Włodzimierz Łajming, Studnicki-Gizbert Juliusz, [w:] Pol-
ski słownik biograficzny, t. 45, Kraków 2007, s. 135.