Towarzystwo Naukowe <Lublin> [Hrsg.]
Roczniki Humanistyczne: Historia Sztuki = History of art = Histoire de l'art — 43.1995

Kosiewski, Piotr: Portret z Hunami w tle
SPRAWOZDANIA I RECENZJE

PORTET Z HUNAMI W TLE

Malarstwo późnego romantyzmu z Galerii Atanazego hr. Raczyńskiego, Mu-
zeum Narodowe w Poznaniu, grudzień 1993 - styczeń 1994. Wystawa wcześ-
niej prezentowana w: Neue Pinakothek w Monachium (2 Oktober - 12 Novem-
ber 1992), Alte Nationalgalerie w Berlinie (18 Dezember 1992 - 14 Februar
1993) oraz Kunsthalle w Kilonii (7 Marz - 18 April 1993). Wystawom nie-
mieckim towarzyszył obszerny katalog opracowany pod redakcją Konstantego
Kalinowskiego i Christopha Heilmanna pt. Sammlung Graf Raczyński. Malarei
der Spatromantik aus dem Nationalmuseum Poznań, zawierający wprowadzenie
autorstwa Józefa A. hrabiego Raczyńskiego oraz artykuły: Konstantego Kali-
nowskiego, Christopha Heilmanna, Franka Büttnera, Michaela S. Cullena,
Angeliki Wesenberg, oraz wykaz dzieł w opracowaniu M. Piotra Michałow-
skiego. Natomiast z okazji poznańskiej wystawy opublikowano po polsku
skróty wszystkich artykułów oraz folder przygotowany przez M. Piotra
Michałowskiego.

W grudniu r. 1993 w poznańskim Muzeum Narodowym została otwarta wystawa
zbiorów Atanazego hr. Raczyńskiego, prezentująca jedną z najciekawszych kolekcji
powstałych w XIX stuleciu.

Atanazy Raczyński (1788-1874), przedstawiciel znanej i zasłużonej dla Wielkopolski
rodziny, dyplomata w służbie króla Prus, z zamiłowania historyk sztuki (autor m.in.
Les Arts en Portugal), zbierał ze znawstwem dzieła dawnych mistrzów, pragnąc - jak
zanotował w r. 1822 w swoim Pamiętniku - stworzyć zbiór „klasycznych obrazów”,
mający rozsławić imię jego rodziny. Niemalże równocześnie zainteresował się twórczo-
ścią współczesnych mu artystów, łącząc udatnie umiłowanie przeszłości z fascynacją
współczesnością. W obrębie jako zainteresowań znalazła się przeze wszystkim sztuka
artystów niemieckich, poczynając od nazareńczyków, ale nabył też dzieła Francuzów,
Austriaków, Duńczyków. Na poznańskiej wystawie zaprezentowano właśnie tę część
kolekcji (jego zbiór europejskiego malarstwa dawnego, chluba tego muzeum, częściowo
jest eksponowany w stałej galerii malarstwa obcego).

Pierwsze obrazy nabył Raczyński w r. 1806, następnie kupił m.in. dzieła starych
mistrzów z dawnej kolekcji króla Stanisława Augusta. Początkowo wszystkie zakupione
prace zwoził do odbudowywanego według projektów Carla Friedricha Schinkla zamku
Zawada koło Dębicy. Później planował przeniesienie ich do Poznania, gdzie miały
zostać ulokowane w galerii obok ufundowanej przez jego brata Edwarda biblioteki.
Niestety, po wydarzeniach 1830-1832 r. zrezygnował z tego planu i przeniósł swe
zbiory do Berlina. Tam też w r. 1837 zbiory Raczyńskiego zostały udostępnione bez-
płatnie publiczności, początkowo w przystosowanym do tego celu przez Schinkla gma-
chu przy Unter den Linden a od r. 1847 w wybudowanym specjalnie w tym celu we-