Towarzystwo Naukowe <Lublin> [Hrsg.]
Roczniki Humanistyczne: Historia Sztuki = History of art = Histoire de l'art — 43.1995

Wolicka, Elżbieta: Od redakcji
ROCZNIKI HUMANISTYCZNE
Tom XLIII, zeszyt 4 - 1995

OD REDAKCJI

Niniejszy tom „Roczników Humanistycznych”, nad którym redakcyjną pieczę
objęła Katedra Teorii Sztuki i Historii Doktryn Artystycznych Wydziału Nauk
Humanistycznych KUL, prezentuje rozprawy oraz materiały studyjne i sprawo-
zdawcze skupione przede wszystkim wokół problematyki interpretacji tematów
i motywów historycznych w sztuce dziewiętnastowiecznej.

Temat-hasło: „sztuka i historia”, był już wielokrotnie przez polskich history-
ków sztuki podejmowany. Poświęcono mu sesje naukowe oraz monografie i
studia porównawcze, zwłaszcza poruszające temat wzajemnej „korespondencji”
tzw. sztuk siostrzanych: obrazu i słowa. Na niesłabnącą atrakcyjność tej proble-
matyki - wciąż na nowo badanej różnymi metodami - składa się, jak sądzę,
kilka przyczyn. Można pośród nich wyróżnić racje historyczne oraz rzeczowe
- dotyczące różnych aspektów samego przedmiotu badań.

Przełom lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych znaczą daty rocznicowe,
ważne dla historii polskiej kultury. Rok 1988 to stopięćdziesięciolecie urodzin
Jana Matejki, a rok 1993 - stulecie jego śmierci. W roku 1994 przypadła dwu-
setna rocznica insurekcji kościuszkowskiej.

Jubileusze matejkowskie zostały uczczone uroczystymi obchodami. W roku
1988 Stowarzyszenie Historyków Sztuki zorganizowało sesję naukową pt. „Sztu-
ka i Historia”, a pięć lat później w Muzeach Narodowych Warszawy i Krakowa
otwarto wystawy prac artysty-wieszcza. Ponadto w Krakowie zwołano wów-
czas - w roku 1993 - międzynarodową konferencję poświęconą artystycznym
dokonaniom Matejki na tle malarstwa środkowoeuropejskiego, której towarzy-
szyła wystawa o podobnym profilu tematycznym. Omówienie opublikowanych
materiałów z sesji roku 1988, autorstwa Lechosława Lameńskiego, znajduje się
w dziale recenzji prezentowanej przez nas publikacji. O pozostałych przed-
sięwzięciach pisze w tymże dziale Dorota Kudelska.

Katedra Teorii Sztuki i Historii Doktryn Artystycznych KUL zorganizo-
wała w roku 1992 w Kazimierzu Dolnym seminarium dyskusyjne wokół książ-
ki Jarosława Krawczyka pt. Matejko i Historia (Warszawa 1990) z udziałem
jej autora. Materiały z tego spotkania, wraz ze sprawozdaniem z przebiegu
obrad i dyskusji pióra Piotra Kosiewskiego, zamieszczamy w pierwszej części
„Rocznika”.