Rocznik Historii Sztuki — 34.2009

Eysymontt, Rafał: Rezydencja i ogrody Herbersteina w Gorzanowie (Grafenort)
REZYDHNCJA I (XÏRODY HKRBKRSTFJNA W GORZANOWIH

drogi wiodącej do pałacu. Obok tej drogi usytuowano trzy, osobno stojące domy mieszkalne dla zarządcy
folwarku (Hoffmeisterhaus, nr 30), kowala koni wierzchowych (Reitschmiedehaus, nr 31 ) i pisarza dwor-
skiego (Amtschreiberhaus, nr 32). W pewnej odległości od samej rezydencji natomiast założono zwierzyniec,
w którym urządzano łowy. Na rysunku Pompejusa zaznaczono prowadzącą do niego aleję (nr 10).

ANALIZA FORM I STYLU

Powstaje pytanie, gdzie należy szukać wzorów dla tak wielkiego założenia dworsko-ogrodowego. Odpo-
wiedź nie jest jednoznaczna, ponieważ nie może tu być mowy o dokładnym, a nawet przybliżonym odwzo-
rowaniu podobnego dzieła, lecz jedynie o oddziaływaniu pomysłu. Podstawy do takiego pojmowania ogrodu
można znaleźć już w teorii Albertiego w jego De re aedificatoria (1443-1452, wyd. Florencja 1485), gdzie
autor, opierając się na Witruwiuszu i Cyceronie, określa funkcję i wygląd ogrodu. Po raz pierwszy w nowo-
żytności wyraża myśl, że ogród ma służyć samemu domowi i być z nim ściśle związany tak jak w antycznej
willi rzymskiej. W samym domu natomiast powinny znaleźć się niejako elementy ogrodu w postaci jego
przedstawień, dom zaś powinien być połączony z ogrodem przez lodżię lub pergolę. To Alberti po raz pierw-
szy w dziejach nowożytnych uświadomił potrzebę tworzenia geometrycznych form ogrodowych przez for-
mowanie roślin, jak również zakładania arboretum z drzew sadzonych w porządku quincunx czy rzędowych
alei. Była to potrzeba, która stanowić będzie podstawę ogrodów XVI w., tworzonych z początku we Wło-
szech i prawie równocześnie we Francji, a później w krajach niemieckich: w Heidelbergu (Hortus Palatinus
tylko częściowo zrealizowany, znany głównie z rycin), w Stuttgarcie czy równie późno, bo dopiero
w XVII w. w Austrii. Z tych ostatnich wymienić trzeba ogród przy zamku w Ambras czy wielkie założenie
cesarskie pod Wiedniem - Neugebaude, równie dokładnie przedstawione przez Matthausa Meriana4.

W owych rozległych, wieloczłonowych i przede wszystkim wielofunkcyjnych założeniach dworsko-
-ogrodowych renesansu i manieryzmu możemy dopatrywać się tych samych zasadniczych wzorców, które
charakteryzują ogród w Gorzanowie. Zwrócić tu trzeba przede wszystkim uwagę na to, że ogród powstawał
ze względu na pełnione przez siebie funkcje, a nie jako element kompozycyjny rezydencji i mógł być nie-
zależny planistycznie od budowli mieszkalnej. Najdoskonalszym przykładem takiego pojmowania ogrodu
jest rezydencja w Hechingen, przedstawiona w dziele Meriana z ok. 1640 г., gdzie ogród ozdobny jest two-
rem niezależnym od rezydencji. Usytuowano go w dość znacznym oddaleniu od pałacu otoczonego wyso-
kimi murami i dodatkowo oddzielonego od ogrodu rzeką. W takim wypadku nie mogło być mowy o wspól-
nej kompozycji rezydencji i ogrodu, który wraz ze swym centralnie umieszczonym pawilonem - Lusthausem
- otoczonym budynkami gospodarczymi, stajniami i oborami, z przyległą doń zbrojownią, mógł być jedynie
przydatny rezydencji funkcjonalnie, nie tworząc z nią wspólnego założenia dworsko-ogrodowego. Tę nie-
zależność funkcjonalną od rezydencji potęguje tu istnienie pośrodku stosunkowo niewielkiego ogrodu oka-
załego pałacu, przypominającego pawilon zwieńczony wysokim czworograniastym dachem z narożnymi
wieżyczkami i wyposażonego w lodżię. Wielki ogrodowy pawilon (Lusthaus) stanowi niejako substytut
rezydencji i powoduje funkcjonalną niezależność ogrodu ozdobnego (Lustgarteń) od starej rezydencji
w tym wypadku średniowiecznego jeszcze zamku. W Hechingen parter ogrodowy zaopatrzono w przeskle-
piony roślinnie ganek pergoli, który po jednej stronie tego ogrodu przybrał postać pergolowych gabinetów.
Mamy zatem ogród rezydencjonalny odległy od samej rezydencji, czyli pałacu, i służący jej wraz z budyn-
kami gospodarczymi, stajniami i oborami, ale mieszczący również budynek zbrojowni, ogród gospodarczy,
sad i, co bardzo charakterystyczne dla epoki, tor dojazdy konnej.

To ostatnie wymienione w opisie ogrodu urządzenie istniało również w wielkim ogrodzie rezydencji
w Stuttgarcie. Ogród tej rezydencji, znacznie oddalony od średniowiecznego zamku - podobnie jak w Hechin-
gen, lecz na znacznie większą skalę - realizuje zasady czy idee wyrażone już w pierwszym istniejącym
w tym miejscu ogrodzie, przedstawionym na rysunku Jonatana Sautera z roku 1592. Jest to wielkie założe-
nie skomponowane z wielu „urządzeń" służących rozbudowanym potrzebom życia dworskiego, gdzie sam
ogród ozdobny, utworzony przez czworoboczne kwatery ogrodzone nisko ciętym żywopłotem, stanowi tylko
jego stosunkowo nieznaczną część. Ogród w Stuttgarcie stanowił jedynie pięknie zaplanowane otoczenie dla
pawilonów i ptaszarni. Na ich miejscu, w całkowicie przebudowanym po zaledwie kilkunastu latach ogrodzie,

M. M e r i a n, Topographia Germaniae, Frankfurt am Main 1644.