Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 19.1975

Kołoszyńska, Irena; Kubicki, Benedykt [Ill.]: Benedykt Kubicki: malarz i pedagog
Irena Koloszyńska

BENEDYKT KUBICKI

malarz i pedagog

W.

zbiorach muzealnych nieraz odnajdujemy dzieła, których autorstwo jest trudne do ustale-
nia, bądź prace artystów, o których wiemy zbyt mało i działalności których nie jesteśmy w stanie
w pełni zrekonstruować. Obok tych prac, o ile nie fascynują one swoimi walorami, przechodzimy
niekiedy bez większego zainteresowania, nie próbując odnaleźć brakujących ogniw w łańcuchu
twórczości danego artysty —jego dzieł często rozproszonych po świecie, niełatwych do zidentyfi-
kowania. Nie zawsze możliwym jest odtworzenie przebiegu życia ich autora, poznanie rozpiętości
zainteresowań oraz skali jego talentu. Jednakże muzea, roztaczając opiekę nad dziełami sztuki,
Pozostawiają szansę odkrycia, rozszyfrowania osobowości artysty, który odszedł w cień zapo-
mnienia, został przytłoczony pojawieniem się nowych indywidualności i nowych dzieł odpo-
wiadających dążeniom współczesnej doby. Zdarza się też, że ci zapomniani prócz własnej twór-
czości mogą poszczycić się piękną kartą działalności pedagogicznej, której poświęcili nieraz
całe życie. Wydaje się, że powinno to być ze szczególną uwagą odnotowane, jako wkład w mające
ogromne znaczenie dzieło nauczania artystycznego.

Dwie prace — dwa portrety męskie, znajdujące się w Muzeum Narodowym w Warszawie,
stały się bodźcem do rzucenia nieco światła na sylwetkę ich autora Benedykta Kubickiego —
Profesora Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie w latach 1919—
1939. Stały się one także punktem wyjścia do nawiązania kontaktów z rodziną artysty, do spo-
rządzenia możliwie pełnego wykazu jego prac i do sięgnięcia do własnych wspomnień z lat
studiów akademickich. Na podstawie zebranych wiadomości i nader skąpych materiałów biblio-
graficznych powstała próba odtworzenia jego biografii i działalności.

Benedykt Kubicki — syn Napoleona i Emilii z Glogerów — urodził się w Święcianach na
Wileńszczyźnie w dniu 21 marca 1874*. Rodzina Kubickich podobno tam osiadła już na początku

* Za życzliwe udostępnienie mi wszystkich materiałów oraz przekazanie wszelkich wiadomości dotyczą-
cych działalności i twórczości B. Kubickiego składam serdeczne podziękowania córkom artysty p. Weronice
Kubickiej, p. Halinie Daunowej oraz jego bratanicy p. Jadwidze Kubickiej.

42 -