Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 19.1975

Skalska-Miecik, Lija; Stabrowski, Kazimierz [Ill.]: Kazimierz Stabrowski - lata studiów i początki działalności twórczej
Lija Skalska

KAZIMIERZ STABROWSKI — LATA STUDIÓW I POCZĄTKI

DZIAŁALNOŚCI TWÓRCZEJ

T

A. wórczość Kazimierza Stabrowskiego (1869—1929), niegdyś jednej z czołowych postaci
środowiska warszawskiego, wkrótce po śmierci artysty otoczona została prawie całkowitym
milczeniem. Pamiętano o jego zasługach jako organizatora i pierwszego dyrektora warszawskiej
Szkoły Sztuk Pięknych1, natomiast ocena dorobku malarskiego artysty sprowadzała się w więk-
szości publikacji, w tym również i w powojennych, do kilku często nieścisłych uwag formułowa-
nych na podstawie dość wyrywkowych przykładów. Po wystawie sztuki warszawskiej, zorgani-
zowanej w Muzeum Narodowym w Warszawie w r. 1962, kiedy po raz pierwszy od wielu lat
dwa obrazy Stabrowskiego znalazły się w ekspozycji muzealnej2, rychło uznano go za reprezen-
tanta secesji warszawskiej, wspomniane obrazy zaś spopularyzowane zostały w wielu publi-
kacjach jako klasyczne przykłady stylu secesyjnego. Związki z secesją są jednak zaledwie jednym
z aspektów dorobku twórczego Stabrowskiego, niezwykle obfitego, złożonego pod względem
Problematyki ideowo-artystycznej i zaskakująco nierównego w sensie poziomu malarskiego.

Analizę twórczości Kazimierza Stabrowskiego, jak również sprawę określenia należnej mu
pozycji i miejsca, niezwykle utrudnia w tej chwili rozproszenie dzieł artysty, z których do tego
znaczna część przepadła jeszcze za jego życia. W polskich i obcych zbiorach muzealnych za-
chowało się kilkadziesiąt przeważnie późnych obrazów Stabrowskiego — kiedyś natomiast
było ich kilkaset. Uważając w związku z tym, że ocena dorobku artysty będzie w pełni możliwa
P° rozszerzeniu obecnej listy jego prac, co jest niewątpliwie kwestią przyszłości, gdyż wymaga
żmudnych poszukiwań w kraju i za granicą, autorka poświęca niniejszy artykuł głównie po-
czątkowej fazie i źródłom twórczości Stabrowskiego. Ten okres działalności artystycznej malarza
Wlaże się z Rosją, gdzie ukończył on studia i spędził około 15 lat. Korzystając z dokumentów

Ta strona działalności Kazimierza Stabrowskiego jako pierwsza też doczekała się szczegółowego opraco-
wania w książce K. Piwockiego, Historia Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, 1904—1964. Wrocław—
Warszawa—Kraków 1965.

Sztuka warszawska od średniowiecza do połowy XX wieku, Muzeum Narodowe w Warszawie. Katalog,
warszawa 1962, t. II, s. LVI, 404, nr 1133 i 1134, il. 68.