Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 21.1977

Przemówienie Dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie prof. dra Stanisława Lorentza
nizowało ponad 100 wystaw. Świadczą te wystawy o naszej działalności naukowej, a także wycho-
wawczo-oświatowej. Jako instytucja oświatowa staramy się wprowadzać nowoczesne metody dzia-
łalności, zgodne z charakterem naszej instytucji i potrzebami polskiego społeczeństwa. Jak szeroki
jest krąg naszego oddziaływania świadczy liczba ponad 20 milionów zwiedzających od chwili otwar-
cia Muzeum po wojnie.

Pamiętając o wyznaczonych sobie zadaniach, jako centralna instytucja muzealna państwa pols-
kiego Muzeum Narodowe w ciągu 30-lecia współdziałało w reorganizacji dawnych i tworzeniu no-
wych muzeów na terenie całego kraju, przekazując na ich rzecz znaczne i cenne zbiory oraz służąc
konsultacją i pomocą. W chwili obecnej Muzeum Narodowe w Warszawie czynnie i żywo włączyło
się już na terenie kilku nowo powstałych województw w rozbudowę życia kulturalnego, opartego
o nowy podział administracyjny i to właśnie uważamy za jeden z naszych obowiązków w najbliż-
szych latach.

Panie Premierze!

Myślimy, że te różnorodne akcje naukowe, oświatowe i społeczne, które podejmowało w ostat-
nich dziesiątkach lat Muzeum Narodowe w Warszawie — skłoniły Radę Państwa do przyznania
nam tak niezwykłe wysokiego i zaszczytnego odznaczenia. W uroczystej chwili, gdy to odznaczenie
mamy z rąk Pana Premiera otrzymać, pragnę w imieniu Muzeum Narodowego w Warszawie wy-
razić gorące podziękowanie i zapewnić, że zaszczyt jaki Muzeum spotkał, dla nas, którzy dziś tu
pracujemy i dla naszych następców będzie trwale zachętą do wysiłków, by dobrze służyć polskiemu
muzealnictwu, kulturze narodowej, naszemu narodowi i naszemu Państwu.