Studia muzealne / Muzeum Narodowe w Poznaniu — 2.1957

[Vorwort]
JDrugi tom „Studiów Muzealnych''1 zachowuje układ pierwszego, który opiera się na przyję-
tej w schemacie organizacyjnym kolejności działów naukowych Muzeum Narodowego w Poznaniu.
Otwiera więc „Studia^ artykuł ze sztuki antyku, dalej omawia się zabytki sztuki średniowiecznej, ma-
larstwa polskiego i obcego, rzemiosła artystycznego i obiekty ze zbiorów Gabinetu Rycin. Mała lampka
oliwna z Działu Sztuki Starożytnej posłużyła do interesującego studium na temat ikonografii grobu
Aleksandra Wielkiego. Artykuł ten staje się niejako zapoiriedzią otwarcia w najbliższych latach
stałej ekspozycji sztuki antycznej, dotąd ukazywanej w Muzeum Narodowym w Poznaniu w sposób
fragmentaryczny. Ważnym odkryciem wydaje się odnaleziony w czasie prac wykopaliskowych w kate-
drze poznańskiej pastorał, zabytek emalii średniowiecznej wysokiej klasy. Zagadnienia związane
z renesansowym malarstwem polskim porusza artykuł o tryptyku z Warty i nawiązujący doń komu-
nikat o predelli z Kaźmierza Szamotulskiego. Malarstwo obce reprezentowane jest rozprawą o „Madon-
nie” Massysa—poznańskim Leonardianum — w nawiązaniu do minionej niedawno rocznicy
Leonardowskiej oraz rozważaniami nad portretem holenderskim XVII w. Wyniki ostatnich badań
nad złotnictwem poznańskim przynosi artykuł poświęcony dziejom tej gałęzi rzemiosła artystycznego
w dobie Odrodzenia. Echem zainteresowań tą epoką jest również studium poświęcone weneckiej
wazie majolikowej. Rozprawka o gdańskich sztambuchach zdaje się być ciekawym przyczynkiem
do szeroko zakrojonych badań, jakie podejmuje się ostatnio nad sztuką Gdańska. Kronika zawiera
sprawozdanie z działalności Muzeum Narodowego w Poznaniu w czasie od połowy roku 1952 do
końca 1953.
Staraliśmy się — obok różnorodności tematów — dobierać tak artykuły, by wiązały się ściśle
z podstawowymi wytycznymi, jakie kierują badaniami polskiej historii sztuki, i aby zawierały
w sobie problemy i sprawy związane z aktualnymi zagadnieniami naszego współczesnego życia
kulturalnego i artystycznego. Wierzymy, że drugi tom naszych „Studiów” spotka się z podobnym
zainteresowaniem, jakie towarzyszyło ukazaniu się numeru pierwszego.