Studia muzealne / Muzeum Narodowe w Poznaniu — 2.1957

Malinowski, Kazimierz: Działalność Muzeum Narodowego w Poznaniu: w czasie od 1 lipca 1952 r. do 31. grudnia 1953 r.
Kazimierz Malinowski

DZIAŁALNOŚĆ MUZEUM NARODOWEGO W POZNANIU
w czasie od 1 lipca 1952 r. do 31 grudnia 1953 r.
Sprawozdanie za wyżej określony czas działalności nawiązuje do opisu struktury i pracy
Muzeum Narodowego w Poznaniu — od wyzwolenia do połowy 1952 r. — w I tomie „Studiów
Muzealnych”1. W opisie tym obszerniej potraktowano organizację i strukturę pracy muzeal-
nej z próbą ustalenia niektórych, jak się zdaje, zasadniczych pojęć i terminów muzeolo-
gicznych. Te same ustalenia są również podstawą układu obecnego sprawozdania, co pozwala
na porównanie wyników obydwu okresów i umożliwia dalsze ich podsumowanie w większych
odcinkach czasu. W zestawieniu rozdziałów zostały jedynie skreślone ustępy, które opisywały
stan posiadania zabytków; inne skomasowano dla większej przejrzystości i zwartości tekstu.
Sprawozdanie zamyka się datą końcową roku kalendarzowego 1953, mamy bowiem nadzieję,
że „Studia Muzealne44 ukazywać się będą jako regularnie wychodzący rocznik Muzeum Naro-
dowego w Poznaniu.
I. ORGANIZACJA
Schemat. Schemat organizacyjny nie został ustabilizowany przez wydanie statutu ramo-
wego ani statutu indywidualnego Muzeum Narodowego w Poznaniu. Nadal formalnie obowią-
zuje przedawniony statut z roku 1899.
Schemat opublikowany w I tomie „Studiów Muzealnych” zdał w zasadzie egzamin życia.
Założenia układu okazały się użyteczne. Zaszły w nim pewne zmiany drugorzędne — pewne
jednostki organizacyjne zostały zlikwidowane, powstały inne. Zmiany te ilustruje schemat
graficzny (ryc. 1), który znacznie odbiega swym układem od publikowanego w sprawozdaniu
I tomu. Poprzedni był niedostatecznie przejrzysty. Obecny jest bardziej zwarty, prosty i oddaje
wyraźniej istotę organizacji wewnętrznej muzeów. Wydobywa poprzednio zatarty układ trzech
pionów: naukowego, oświatowego i administracyjnego, ujednolica nomenklaturę jednostek
organizacyjnych, jest bardziej elastyczny. Nie posiada linii wskazujących na powiązania służ-
bowe i zależności funkcyjne —- ale te wynikają z nazw poszczególnych jednostek i z opisu zamie-
szczonego w poprzednim sprawozdaniu. Schemat ten nie notuje powiązań z organizacjami spo-
łecznymi, m.in. ze Związkiem Zawodowym i z instytucjami nadrzędnymi. Uważaliśmy, że
sprawy te są wspólne z innymi instytucjami; ograniczyliśmy go więc do specyfiki naszej insty-
1 A. Dobrzycka i K. Malinowski, Muzeum Narodowe w Poznaniu 1945—1952, „Studia Muzealne”, t. I,
Poznań 1953, s. 179-278.