Studia Waweliana — 1.1992

Walczak, Marek: Przemiany architektoniczne katedry krakowskiej w pierwszej połowie XV wieku i ich związek z działalnością fundacyjną kardynała Zbigniewa Oleśnickiego
1. Sklepienie pomieszczenia w przyziemiu wieży Zegarowej (fot. S. Mich ta)

Cracoviae, in loco capitulari sub nova turri capitulo
generali primo et principaliter ibidem post ipsius
instauracionem per nos factam celebrato, sub anno
nativitatis Domini millesimo ąuadringentesimo trice-
simo septimo, indicione ąuinta decima [...], die vero
Iovis, tercia mensis octobris". Dokument wydany
więc został 3 X 1437. Identyfikacja miejsca nie na-
stręcza trudności, albowiem dzisiejsza wieża Zegaro-
wa znana była w XV wieku powszechnie jako „turris
nova", w przeciwieństwie do „turrim veterem", czyli
Srebrnych Dzwonów7. Słowo „instauratio" oznacza-
ło wówczas odnowienie lub naprawę, a więc pracę
nad czymś, co dotąd istniało8. Zakres tych robót
musiał być na tyle znaczący, że ich zakończenie

uznano za wydarzenie odpowiednie do wzmiankowa-
nia w datacji dokumentu na pierwszym miejscu.
Uczyniono to zresztą z naciskiem „primo et prin-
cipaliter ibidem". Równocześnie zaimek „ipsius"
wskazuje wyraźnie, że w zapisce nie chodzi o kapitu-
larz, ale o całą wieżę, w której się znajdował. Skłania
to do próby zrekapitulowania dotychczasowych po-
glądów co do jej historii9.

Rozbieżności w datowaniu niższych partii wieży
Zegarowej wahają się od lat sześćdziesiątych XIV do
drugiej ćwierci XV wieku10. Wiemy, że nadbudowano
je w roku 1521 z inicjatywy kanonika Salomona, przy
czym pierwszy etap prac zakończył się zarysowaniem
i rozebraniem partii murów11. Średniowieczna część