Biuletyn konserwatorski Województwa Podlaskiego: Periodica — 22.2016

Kułak, Aneta: Modernistyczny Dom Ludowy w Supraślu laureatem konkursu Generalnego Konserwatora Zabytków
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung - Weitergabe unter gleichen Bedingungen

INFORMAC|E

Aneta Kułak
Białystok
Modernistyczny Dom Ludowy w Supraślu
laureatem konkursu
Generalnego Konserwatora Zabytków
„Zabytek Zadbany" to ogólnopolski konkurs Ministra Kultury i Dziedzic-
twa Narodowego oraz Generalnego Konserwatora Zabytków. Za jego realizację
odpowiadał Narodowy Instytut Dziedzictwa. Konkurs „Zabytek Zadbany" adre-
sowany jest do właścicieli, posiadaczy i zarządców obiektów wpisanych do rejestru
zabytków. Jego cel to promocja opieki nad zabytkami przez wyróżnienie wzorowo
prowadzonych prac konserwatorskich i najlepszych rozwiązań użytkowania obiek-
tów zabytkowych.
Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród w konkursie Generalnego Konser-
watora Zabytków „Zabytek Zadbany 2016" odbyło się 20 kwietnia br. podczas uro-
czystej gali obchodów Międzynarodowego Dnia Ochrony Zabytków w Zakopanem.
Organizatorem wydarzenia był Narodowy Instytut Dziedzictwa wraz z Miastem
Zakopane. Wśród zaproszonych gości byli m.in. przedstawiciele Ministerstwa Kul-
tury i Dziedzictwa Narodowego, środowiska konserwatorskie, specjaliści od ochro-
ny zabytków, przedstawiciele środowisk naukowych i opiniotwórczych, osoby
zasłużone kulturze i ochronie zabytków. Tegoroczna nagroda w kategorii specjal-
nej: Architektura i konstrukcje drewniane, została przyznana Domowi Ludowemu
w Supraślu (województwo podlaskie).
Jury doceniło kompleksowe prace konserwatorskie, służące przywróceniu,
w miarę możliwości, pierwotnej funkcji zabytku i jego cech stylowych. Ostateczny
efekt prac jest korzystny nie tylko dla unikalnego obiektu modernistycznej architek-
tury drewnianej, ale także dla jego najbliższego otoczenia i historycznego obrazu
całej miejscowości. Nagrodę z rąk GKZ dr Magdaleny Gawin oraz dyrektor NID
prof. Małgorzaty Rozbickiej odebrał pracownik supraskiego magistratu Robert Woj-
ciech Chebdzyński.
Budowa Domu Ludowego im. Mariana Zyndram-Kościałkowskiego w Su-
praślu została ukończona w 1935 roku, a jego uroczyste poświęcenie z udziałem