Biuletyn konserwatorski Województwa Podlaskiego: Periodica — 22.2016

Kulesza, Krzysztof: Ustalenia dotyczące udziału Franciszka B. Lilpopa przy projektowaniu willi Lutosławskich w Drozdowie
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung - Weitergabe unter gleichen Bedingungen

INFORMACJE

Krzysztof Kulesza
Białystok
Ustalenia dotyczące udziału
Franciszka B. Lilpopa przy projektowaniu
willi Lutosławskich w Drozdowie
Dwór w Drozdowie wzniesiony został na terenie wznoszącym się przy doli-
nie rzeki Narwi w pobliżu Łomży. Usytuowany jest w sąsiedztwie drogi do Piątnicy
w otoczeniu zachowanego dawnego dworskiego parku. Drewniana jego część zbu-
dowana została w 2. poł. XVIII w. dla rodziny Burskich. Od 1799 r. należał on ko-
lejno do Godlewskich, Trzeszczkowskich, Chludziewiczów, a od 1866 r. do 1939 r.
do Lutosławskich, a następnie do Marii Niklewiczowej z Lutosławskich. Od 1895 r.
obiekt składał się z dwóch wyraźnie odmiennych części: parterowego, pierwotnego
dworu wzniesionego na planie wydłużonego prostokąta z dwuspadowym dachem
oraz dobudowanej do jego południowego szczytu dwukondygnacyjnej willi o pla-
nie zbliżonym do kwadratu, nakrytej dachem wielospadowym. Drozdowski dwór,
w ramach różnych prac adaptacyjnych, był przekształcany w okresie II wojny świa-
towej oraz w czasach powojennych na potrzeby zmieniających się funkcji. W okre-
sie okupacji mieszkał tu niemiecki osadnik zarządzający folwarkiem. W latach
1953-1976 mieściła się w nim służba zdrowia oraz mieszkanie M. Niklewiczowej.
W 1977 r. pałac przeznaczono na Dom Pracy Twórczej. Gruntowny remont całego
obiektu trwał do 1984 r. Drewniana część obiektu została rozebrana łącznie z funda-
mentami oraz piwnicami. W jej miejsce wzniesiono murowany budynek, o kształcie
zbliżonym do bryły pierwotnego, podpiwniczony pod całością jego planu. Osta-
tecznie w 1987 r., po kolejnym remoncie, siedzibę znalazło tu Muzeum Przyrody.
W trakcie remontów z lat 80. XX w., oraz późniejszych, część willowa nie odzyskała
w całości pierwotnego wyglądu.
Wiele źródeł dotyczących historii dóbr Lutosławskich w Drozdowie po-
daje jako fakt, że willa dobudowana do wcześniejszego osiemnastowiecznego,
drewnianego dworku - Dolnego Dworu, zaprojektowana została przez Franciszka
Bogusława Lilpopa1, wybitnego polskiego architekta działającego w 1. poł. XX w.
Inne, zamieszczając tę samą wiadomość, podpierają się słowem „prawdopodob-