Deltion archaiologikon: ekdidomenon apo tēs genikēs ephoreias tōn archaiotētōn — 4.1888

30 ΑΡΧ. ΔΕΛΤΙΟΝ ΤΟΥ ΕΤΟΤΣ 1888. — ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ

1) Άνασκαφαϊ βν τϊ} ΆκροπόΧβύ (Ϊ8. σ. 10 άρ. 1.)

Κατά τον μήνα Φεβρουάριον έξηκολούθησαν αϊ άνασκαφαϊ έν τω
αύτω συνεχώς χο')ρω, τω μεταξύ της ανατολικής πλευράς του Παρ-
θενώνος, της δυτικής πλευράς του Μουσείου καΐ τοΰ νοτίου τείχους
της Ακροπόλεως. Ή πρόοδος δ' αύτη τών εργασιών έδειξεν ότι
το εκ ποίρίνων λίθων συγκείμενον στρώμα, περι οϋ έν σελ. 10, δεν
εκτείνεται μέχρι του νοτίου της Ακροπόλεως τείχους, αλλά μόνον
εις άπόστασιν 10 περίπου μέτρων άπό της νοτιοανατολικής γοονίας
τοΰ κρηπιδώματος. ΈκεΤ δε, ενθα το στρώμα τούτο άπολήγει, ητοι
προς νότον, άπεκαλύφθη άρχαΤον τείχος έκ κοινών, άξέστων το πλεί-
στον, τιτανόλιθων κατεσκευασμένον, όπερ, ώς φαίνεται, έχρησίμευεν
ώς υποστήριγμα τοΰ πώρινου τούτου στρώματος και τών έπ' αύ-
τοΰ χωμ.άτων δεν βαίνει δε το τείχος τοΰτο παραλλήλως τω
κρηπιδώματι τοΰ Παρθενώνος, ό έστι τη μεσημβρινή αυτοΰ πλευρά,
άλλ' έφ' όσον προχο^ρεί προς δυσμάς πλησιάζει μάλλον τω κρηπι-
δώματι* άπό τής νοτιοανατολικής γο^νίας, λαμβανομένης τής άπο-
στάσεως κατ' εύθεΐαν γραμμήν, άπέχει 12 περίπου μέτρα.

Παρά τό τείχος τοΰτο, ε'ις έλαχίστην προς νότον άπόστασιν,
άπεκαλύφθη έτερον τείχος έκ πο)ρίνων λίθο)ν κατά τό ίσοδομικόν
σύστημ.α κατεσκευασμένον, ου μέρος ειχεν άποκαλυφθή άλλοτε κατά
την άνόρυξιν τών θεμελίου τοΰ Μουσείου. Δεν εινε δε τό τείχος
τοΰτο ωκοδομημένον έπΐ τοΰ βράχου, άλλ' έπι χώματος άποτελοΰν-
τος στρώμ.α, έν ω ελάχιστα γίνονται ευρήματα, συνήθως τεμάχια
άγγείο^ν τοΰ μυκηναίου τρόπου. Πέραν δε τοΰ τείχους τούτου, έν τω
χώρω τω μεταξύ αύτοΰ και τοΰ μ,εσημβρινοΰ τής Ακροπόλεως τεί-
χους, άποκαλύπτονται θεμέλια οικημάτων κυκλωπείο)ν την κατα-
σκευήν, τοιούτοι δηλ. οία τά έν Μυκήναις και Τίρυνθι άνακαλυ-
φθέντα* εινε δε ταΰτα κατεσκευασμένα έκ κοινών τιτανολίθο^ν και
έξ όπτών πλίνθο^ν. "Εν τινι τών τειχών τούτων ευρέθησαν οίονει
έντετειχισμένα (!) χαλκά τινα έργαλεΐα, ιδίως πελέκεις, δίσκοι και
άλλα τινά δυσδιάγνωστα. Ησαν δε ταΰτα έκ παλαιτάτο>ν χρόνο^ν
εκεί τεθαμμένα, (άγνωστον όμως προς τίνα σκοπόν έτέθησαν), διότι
τό τά περι ών ό λόγος τείχη έπικαλύπτον στρώμα έκ χώματος βέ-
βαιον εϊνε ότι δεν μ,ετεκινηθη έν ύστερωτέροις χρόνοις, ώς δεικνύουσι
τά έν αύτω γινόμενα ευρήματα, α εινε τεμάχια άγγείων τοΰ μυκη-