Modus: Prace z historii sztuki — 6.2005

Laguna-Chevillotte, Agnieszka: Freski Józefa Franciszka Piltza w dawnym kościele OO. Trynitarzy w Krakowie

MODUS

Prace z historii sztuki

VI (2005)

Agnieszka Łaguna-Cheuillotte

Freski Józefa Franciszka Piltza w dawnym kościele
00. Trynitarzy w Krakowie

WSTĘP

W dawnym kościele trynitarzy (obecnie bonifratrów) w Krakowie zacho-
wał się jeden z najciekawszych w Małopolsce zespołów malowideł iluzjo-
nistycznych1. Polichromie pokrywają sklepienia nawy i prezbiterium oraz
ściany i sklepienia bocznych kaplic kościoła. Uwagę przyciąga zwłaszcza
monumentalny fresk na kolebce nawy wzmiankowany począwszy od litera-
tury starożytniczej XIX stulecia po prace współczesnych historyków sztuki.
Mimo skali i rozmachu zespół fresków nie doczekał się szerszego omówie-
nia. Wpisuje się on w bogatą panoramę krakowskich inicjatyw artystycznych
połowy osiemnastego wieku, takich jak działalność fundatorska bpa Andrzeja
Załuskiego czy archiprezbitera kościoła Mariackiego ks. Jacka Łopackiego2.
Wspólnym mianownikiem tych przedsięwzięć jest upodobanie do artystycz-

1 Serdecznie dziękuję panu mgr. Aleksandrowi Siemaszce, kierownikowi biblioteki Insty-
tutu Historii Sztuki UJ w Krakowie, za życzliwą pomoc i stałą zachętę w czasie powstawania
tej pracy.

2 A. Gutierrez-Saenz, Twórczość Tadeusza Kuntze a mecenat artystyczny biskupa krakow-
skiego Andrzej a Stanisława Kostki Załuskiego, Kraków 1994, maszynopis pracy magisterskiej
w Instytucie Historii Sztuki w Krakowie; M. Banacka, Mecenat artystyczny Andrzeja Załuskie-
go, biskupa krakowskiego, Warszawa 1995, maszynopis pracy doktorskiej w Instytucie Historii
Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego; Z. Bocheński, Obrazy Giambattisty Pittoniego w kościele
N.P. Marji w Krakowie, „Prace Komisji Historii Sztuki" 6, 1934/35, s. 41-59; J. Kuś, Działal-
ność kulturalno-artystyczna ks. Jacka Augustyna Łopackiego (1690-1761), „Nasza Przeszłość"
40, 1973, s. 228-230; tegoż, Jacek Łopacki i nowe o nim przyczynki, „Rocznik Krakowski"
(cyt. dalej: RK) 50, 1980, s. 107-138.