Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 4.1995

Grzybkowska, Teresa: Wstęp
Wstęp

Pragnąc poszerzyć zakres tematyczny naszego Rocznika, tom ten w ca-
łości poświęcamy zagadnieniom koloryzmu w sztuce polskiej. Publikowa-
ne tu artykuły stanowią pokłosie międzynarodowej konferencji, której
uczestnicy obradowali 17 i 18 listopada 1995 roku w Pałacu Opatów w Oli-
wie. Spotkanie jak i trwająca wówczas wystawa Wokół koloryzmu zorgani-
zowane zostały z okazji 50-lecia Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plasty-
cznych w Gdańsku (rok później podniesionej do rangi Akademii). Wystawę
zorganizowano w dwóch częściach: Szkoła Sopocka — wystawiana w Pań-
stwowej Galerii Sztuki w Sopocie i Okres Paryski w Oddziale Sztuki Współ-
czesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku mieszczącego się właśnie w Pa-
łacu Opatów w Oliwie. Merytorycznym wsparciem przy ustalaniu pro-
gramu konferencji służył Zakład Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego.
Na wystawie obrazom polskich kapistów towarzyszyły trzy płótna Pierra
Bonnarda (jako vorbildera), w tym dwa wypożyczone z Centre Georges
Pompidou w Paryżu. Wystawa była ważnym wydarzeniem artystycznym
nie tylko dla Wybrzeża. Na konferencję przyjechali też historycy sztuki
ze wszystkich ważnych ośrodków oraz koledzy francuscy. Obrady toczyły
się wokół problemów wyznaczonych nazwiskami znajdujących się na wy-
stawie artystów, więc Józefa Pankiewicza, Jana Cybisa, Artura Nachta-Sam-
borskiego, Zygmunta Waliszewskiego, adeptów Szkoły Sopockiej.
Nie wszystkie wygłoszone wówczas referaty znajdują się w tym tomie.
Nie nadesłał już swego tekstu Nurt kolorystyczny w malarstwie XX wieku
zmarły w 1996 roku wybitny znawca sztuki tego okresu Profesor Piotr
Krakowski. Tekstu Genevieve Lacambre z Paryża: Miejsce Pierra Bonnarda we
francuskim życiu artystycznym lat dwudziestych, nie umieściliśmy z racji jego
encyklopedycznego charakteru.
Wszystkim, którzy zdecydowali się czekać mimo tak dużego opóźnienia
druku spowodowanego jak zawsze przyczynami finansowymi składam tu
należne za cierpliwość podziękowania.
Od lat dziewięćdziesiątych można zauważyć wzrastające zainteresowa-
nie badaczy sztuką polskiego koloryzmu. Ważne artykuły poświęcili temu
problemowi w opublikowanej w 1991 roku Sztuce lat trzydziestych — Piotr
Piotrowski i Wojciech Włodarczyk. Autorzy ci ukazują problem na szerokim
tle porównawczym nie tylko odmiennych prądów artystycznych ale i po-