Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 4.1995

Kadzińska, Maria: O Szkole Sopockiej
Maria powstał Oddział Związku Polskich Artystów Plastyków, którego prezesem
Kadzińska został Janusz Strzałecki.
Do grupy założycieli Szkoły wyłonionych już na pierwszym Zjeździe
Związku Polskich Artystów Plastyków, latem 1945 r., w Krakowie, należeli
tacy artyści jak: Jacek Żuławski, twórczo związany z przedwojenną Gdy-
nią, Janusz Strzałecki, Juliusz Studnicki, Józefa Wnukowa, Krystyna Ła-
da-Studnicka. Artyści ci stanowili pod względem założeń programowych
wyjątkowo jednolity zespół, wszyscy wywodzili się z nurtu koloryzmu i do
niego pragnęli nawiązać w swojej powojennej twórczości. Taka konsolida-
cja postaw, jedność poglądów i zasad stanowiła ważny czynnik stabilizacji.
Było to istotne w początkowym etapie istnienia uczelni. Pamiętajmy, iż był
to czas heroicznych zmagań z wszelkimi trudnościami natury nie tylko
artystycznej, ale zwyczajnie życiowej, „My pedagodzy, budując ją i rozwi-
jając, związaliśmy z jej istnieniem nie tylko wiele lat naszego życia, ale
również i wiele naszych dążeń artystycznych. Kształtując szkołę, kształto-
waliśmy równolegle naszą sztukę(...) Każdy z nas pracowników uczelni
i cała młodzież, która w niej studiowała(...) ma swój trudno wymierny
wkład w jej rozwój(...)"3. Już we wrześniu 1945 r. ogłoszono egzaminy
wstępne, które zorganizował i przeprowadził wydelegowany przez zespół
prof. Juliusz Studnicki. 20 IX 1945 r. Janusz Strzelecki został dyrektorem
Państwowego Instytutu Sztuk Plastycznych w Gdańsku z siedzibą w Sopo-
cie. Inauguracja roku akademickiego odbyła się 15 X1945 r. Dnia 6 XII1945 r.
na mocy zarządzenia ministra kultury i sztuki Leona Kruczkowskiego,
Instytut został przekształcony w Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Pięk-
nych w Gdańsku z siedzibą w Sopocie4 (1996 r. stała się Akademią Sztuk
Pięknych).
W ten sposób powstała pierwsza w Trójmieście wyższa uczelnia plasty-
czna. W pierwszym roku jej istnienia uruchomiono dwie pracownie malar-
stwa i rysunku: Janusza Strzałeckiego z asystentką Hanną Żuławską oraz
Juliusza Studnickiego, pracownię rysunku wieczornego Jacka Żuławskiego
z asystentką Krystyną Łada-Studnicką, pracownię rzeźby prof. Mariana
Wnuka z asystentem Adamem Smolaną, pracownię liternictwa oraz pra-
cownię kompozycji płaskiej i przestrzennej, którą prowadziła prof. Józefa
Wnukowa. Powstała również biblioteka. Do tego zespołu artystów pedago-
gów w roku następnym zaproszony został Artur Nacht-Samborski, wybit-
ny kolorysta, podnosząc prestiż uczelni, oraz Jan Wodyński i Eugenia Ró-
żańska. Powołano także do życia Wydział Architektury Wnętrz, z pracow-
nią projektowania architektury prof. Stefana Listowskiego, oraz pracownię
projektowania mebli prof. Włodzimierza Padlewskiego. Powstały też trzy
pracownie specjalistyczne: malarstwa architektonicznego prof. Jacka Żu-
ławskiego, grafiki użytkowej Eugenii Różańskiej, tkactwa prof. Pawła Ga-
jewskiego5. Uczelnia liczyła wówczas 181 studentów.

3 Ibidem, s. 161.
4 Ibidem, zdjęcie nr 2 (Akt erekcyjny uczelni).