Rocznik Historii Sztuki — 14.1984

Kuczyńska, Jadwiga: Średniowieczne chrzcielnice kamienne w Polsce

JADWIGA KUCZYŃSKA

38. Sabinov, chrzcielnica 39. Bygrave, kościół, chrzcielnica

Trudno jednak określić kogo oznaczają. Można tylko przypuszczać, że herb Pomian upamiętnia
fundację Chebdów z Tropią, którzy w 1399 r. wznieśli w Juście nad Tęgoborzą klasztor190, a herb
Niesobia należy do najbliższego sąsiada Tęgoborzy — Jana Kępieńskiego 19 Chrzcielnica ta pochodzi
z 1534 г., o czym głosi jedna z inskrypcji.

Chrzcielnice sądeckie oddziaływały na inne tereny Polski. I tak wiele chrzcielnic rozrzuconych po
ziemi kieleckiej nawiązuje swą strukturą w mniej lub bardziej udolny sposób bądź do odmiany
starszej (Kaszów, Złotniki, Białaczów, Mierzwin, Radoszyce) bądź młodszej (Kurozwęki, Mokre).

Wysokim poziomem wykonania wyróżnia się tylko chrzcielnica w Mierzwinie. Dekoracja archi-
tektoniczna w postaci arkad maswerkowych o przenikających się łukach, których laski są zakończone
motywem lilii, obejmuje całą powierzchnię czaszy. Bogato profilowany nodus, jak i profile stopy
świadczą o pochodzeniu dzieła z początku XVI w.

Zasięg oddziaływań chrzcielnic sądeckich obejmował także południowo-zachodnią Wielkopolskę.
Widać to na przykładzie chrzcielnic w Charłupi Małej (il. 37) i Kodrąbiu. Oprócz zbliżonej formy,
składnikami dekoracji są tu również sznury i motywy architektoniczne. Tarcze herbowe mają podobne
usytuowanie. Opracowanie elementów dekoracyjnych jest jednak inne. Sznur otrzymał ostre skręty,
a arkadki maswerkowe związane ze strukturą dzieła, uwypuklają czaszę, przez co podkreślają
kształt kielichowy chrzcielnicy. Autorem chrzcielnicy w Charłupi Małej, powstałej w 1538 г., był
Feliks Gomoliński. Informacje te podaje jedna z inskrypcji. Z występujących na nodusie czterech
herbów — Lis, Poraj, Jelita i Szeliga (?) — herb Lis odnosi się do Biskupskich, właścicieli Charłupi
Malej192 i niewątpliwie fundatorów chrzcielnicy. Sposób opracowania głównych składników deko-
racji chrzcielnic wskazuje na to, że ich wykonawcą był jeden kamieniarz. Utrwalił on swoje
nazwisko na lepszym dziele.

|lJ" Morawski, op. cit., s. 362.
iyi Ibidem, s. 376.

192 Słownik geograficzny.... t. I, Warszawa 1880, s. 46.