Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 3.1958

Wystawy
Suchodolska, Maria; Muzeum Narodowe w Warszawie [Mitarb.]: Wystawy w Dziale Grafiki Polskiej

Maria Suchodolska

WYSTAWY W DZIALE GRAFIKI POLSKIEJ

okresie powojennym, w ciągn ostatnich. 10 lat, zbiory polskie Gabinetu Ry-
cin: akwarele, rysunki, a zwłaszcza grafika, aczkolwiek uwzględniane były w szeregu
wystaw problemowych. (Wyst. „Oświecenia w Polsce", 1951/52; Wyst. „Odrodzenie
w Polsce", 1953/54) i monograficznych (Wystawy twórczości: C. Norwida, 1946, T. Ku-
lisiewicza, 1947, St. Chrostowskiego, 1948, J. Kowarskiego, 1949) Materiały te trak-
towane były albo marginesowo, jako materiały ilustracyjne, albo jako wystawy
sporadyczne, nie wynikające z systematycznego planu ekspozycji stałych. Do 1955 r.
zbiory polskie nie mając stałego lokalu wystawowego nie mogły występować jako
zespoły wyodrębnione, o własnej problematyce i samodzielnym znaczeniu dla ba-
dań nad rozwojem i historią sztuki i popularyzacji wiedzy z tego zakresu.

W 1955 r., w nawiązaniu do muzealnych tradycji wystawienniczych zapoczątko-
wanych już w latach 1932 i 1938 (por. katalogi wystaw Muzeum Narodowego), Oddział
Polski Gabinetu Rycin, podejmując programową działalność naukową i populary-
zacyjną, przystąpił do organizowania systematycznych wystaw czasowych o tema-
tyce zmiennej. Wystawiennictwo Działu powinno obejmować bądź to historyczny
rozwój grafiki i rysunku polskiego, bądź to twórczość poszczególnych artystów lub
różnorodnych problemów artystycznych związanych z warsztatem artysty lub rolą
rysunków i studiów w twórczości plastyka. Te wystawy zmienne, permanentne
stanowić będą stałą galerię Oddziału Polskiego Gabinetu Rycin.

W realizacji tego programu, w okresie sprawozdawczym 1954 — 57, zorganizowano
następujące wystawy i pokazy:

1. W grudniu 1954 r., w związku z odbywającym się posiedzeniem Rady Muzealnej,
zorganizowany został pokaz akwarel, rysunków i grafiki polskiej od XVIII — XX w.
(łącznie z międzywojennym dwudziestoleciem i powojennym dziesięcioleciem)
w wyborze najcenniejszych obiektów i najcharakterystyczniejszych zespołów. Po-
kaz ten, poza prezentacją materiałów dotychczas z powodu trudności lokalowych
nigdy nie eksponowanych, zsynchronizowany z ekspozycją Galerii Malarstwa Pol-
skiego, miał stanowić materiał ilustracyjny do jednego z punktów porządku dzien-
nego obrad Rady Muzealnej. Na Radzie Muzealnej miały zapaść decyzje w sprawie
uzupełniania zbiorów muzealnych współczesną produkcją artystyczną. Muzeum

U