Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 8.1964

Część I: Średniowiecze, renesans, barok
Laskowska, Irena Maria: Cykl obrazów z drugiej połowy XVII wieku z kościoła Dominikanów p.w. św. Jacka w Warszawie

*

•i'

S. Ludovici Bertrandi Conf. et 3tia B. Alberti Magni super cathedram docentis. Fecit in super
depingi, symbola varia ex Savedra in superiori parte chori Minoris in Ecclesia"3.

Obecnie w warszawskim kościele Dominikanów znajdują się cztery obrazy z tego zespołu;
obok dwu eksponowanych na wystawie, wyżej wymienionych — Św. Róża Limońska i Św.
Pius V papież4". Dwa zaś pozostałe z grupy sześciu — Św. Ludwik Bertrand i Chrzest księcia
indiańskiego5 — udało się autorce ostatnio zidentyfikować jako obrazy warszawskie w krakow-
skim klasztorze Dominikanów6.

Obrazy dominikańskie mają swoją historię, uzależnioną ściśle od losów całego konwentu.
Po kasacie Zakonu na terenie b. zaboru rosyjskiego w 1864 г., Dominikanie warszawscy zmu-
szeni byli opuścić klasztor7. Kościół po śmierci w 1870 r. ostatniego tu Dominikanina o. Tomasza
Dąbrowskiego, pozostawionego dla zarządzania kościołem, przeszedł pod zarząd księży świec-
kich. Do byłego zaś klasztoru sprowadzono w 1871 r. sieroty z Zakładu Jachowicza oraz urzą-
dzono w nim rodzaj przedszkola8. Wtedy to zapewne rozpoczęło się gruntowne ,,wyprzątanie"
dawnych pomieszczeń klasztornych, przeznaczonych dla innego już użytkownika.

Trudno dziś ustalić, jakie obiekty i gdzie wy wędrowały w tym okresie z warszawskiego
klasztoru. Fragmentaryczne wiadomości o niektórych orientują nas, że część z nich (obrazy)
trafiła do klasztorów dominikańskich na terenie b. zaboru austriackiego, pewne zaś do zbiorów
warszawskiego Muzeum9.

3 Zakład Rękopisów Biblioteki Narodowej w Warszawie, Annales Conventus Varsaviensis Ordinis Prae-
dicatorum, s. 28, rps. BOZ 1165. Kronika, na którą powołuje się autorka, nie jest oryginalnym egzemplarzem,
lecz raczej nieco późniejszą kopią pierwotnego, nie zachowanego. Lata bowiem od 1603—1701 zapisywane są
jednym charakterem pisma, w późniejszym zaś okresie coraz to zmienia się ręka piszącego. Ponadto bardzo często
dodawany jest w nawiasie komentarz uzupełniający, aktualny dla chwili w której przepisywano księgę. Niemniej
wydaje się, że wiarygodność jej nie budzi wątpliwości, ponieważ robi wrażenie dokładnego przepisywania z orygi-
nału. Składam podziękowanie p. A. Zwierzyńskiej za podanie infoimacji o istnieniu tej kicniki.

4 Chociaż nie eksponowane na wystawie, są one uwzględnione również w jej katalogu, por. Ruszczy-
cówna jw., s. 65—67, nry 110 i 112.

5 Zachodzi tu pewna niezgodność między podanym w kronice tematem obrazu a komentarzem na obrazie.
Monomotapa to nazwa istniejącego w XVII w. państwa murzyńskiego w Afryce Wschodniej, w którym Domi-
nikanie prowadzili w XVII w. działalność misyjną. Tymczasem na obrazie przedstawiony jest wg komentarza
epizod z ich działalności na terenach Ameryki Południowej wśród Indian. Prawdopodobnie kronikarz pomylił
poprostu dwa podobne fakty.

6 Na obrazy te zwrócił moją uwagę O. Sylwester Paluch, za co składam podziękowanie. Dziękuje również
tym wszystkim OO. Dominikanom, którzy okazali mi pomoc, szczególnie zaś CO. Robertowi Świętochow-
skiemu i Ignacemu Górze za wszelkiego rodzaju infoimacje, pcmcc w kwerendzie archiwalnej oraz dostarcze-
nie dokumentacji fotograficznej obrazów, znajdujących się za klauzurą.

7 X. M. Nowodworski, Encyklopedia kościelna, t. IV, Warszawa 1874, s. 293.

8 Archiwum Dominikanów w Krakowie, Wiadomość o Kościele S° Jacka po Dcminikanach w Warszawie
[1876] rps Wa 1.

9 W zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie znajduje się kilka portretów dominikańskich zakonników,
pochodzących z tego klasztoru, przekazanych do Muzeum w 1869 r.