Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 8.1964

Słowo wstępne

SŁOWO WSTĘPNE

Gdy w r. 1960 rozważaliśmy, jaką wystawę należałoby zorganizować w Muzeum Narodowym
w setną jego rocznicę, doszliśmy do wniosku, że powinna to być wystawa, poświęcona sztuce war-
szawskiej. Wprawdzie muzeum nasze powstało jako instytucja państwowa, a w latach 1915—1945,
gdy stanowiło własność miasta Warszawy, nie było lokalnym muzeum miejskim, lecz muzeum
narodowym o zbiorach, obejmujących sztukę polską i sztukę obcą, dziś zaś jest centralną polską
instytucją muzealną, poświęconą polskiej i powszechnej kulturze artystycznej, to jednak związki
Muzeum Narodowego z Warszawą były zawsze bardzo błiskie. Jeden z działów naszego Muzeum
przed drugą wojną światową poświęcony był Warszawie i jej dziejom, a nosił nazwę ,,Muzeum
miasta Warszawy". W trzech kamienicach na Rynku Starego Miasta, które na ten ceł zakupił
ówczesny Zarząd Miejski, przygotowaliśmy Muzeum Warszawy, którego otwarcie nastąpić
miało w r. 1940—41. W czasie Powstania Warszawskiego spłonęły nasze kamienice wraz z bez-
cennymi zbiorami varsavianow. Nowemu muzeum, utworzonemu już po wojnie w znacznie powięk-
szonych pomieszczeniach, przekazałiśmy to wszystko, co jeszcze posiadaliśmy ze zbiorów, zwią-
zanych bezpośrednio z Warszawą.

Dziś jesteśmy instytucją ogólnopolską o szerokich kontaktach naukowych z wielu instytucjami
muzealnymi, naukowymi, artystycznymi i oświatowymi na całym świecie, ale jesteśmy równo-
cześnie instytucją, organicznie i jak najsilniej związaną z Warszawą. Jest na pewno naszym obo-
wiązkiem specjalne studium sztuki i kultury artystycznej Warszawy oraz rejonu jej oddziaływania.
Warszawę rozumiemy tu jako miasto i jako stołicę państwa. Do naszych szczegółnych zadań
należy też studium sztuki i kultury artystycznej Mazowsza.

Taki właśnie był zakres wystawy jubileuszowej Sztuka warszawska od średniowiecza do
połowy XX wieku". We wstępie do katalogu wystawy pisałem, że wystawa ma ułatwić opracowanie
syntetycznego zarysu dziejów kułtury artystycznej na tym terenie, który kiedyś stanowił autono-
miczne księstwo, a później obejmował stołicę i rejon, w obrębie którego była położona. Zacząt-