Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 8.1964

Część II: Sztuka od końca XIII w. do XX w.
Jaworska, Władysława: Z zagadnień ikonografii Mazowsza

Jadwiga Jaworska

Z ZAGADNIEŃ IKONOGRAFII MAZOWSZA

P

JL otrzeba opracowania ikonografii Mazowsza ujawniła się w kręgu badań związanych
z jubileuszową wystawą Sztuki warszawskiej, zorganizowaną w stulecie Muzeum Narodowego
w Warszawie. Z różnorodnych tematów, jakie mogą stanowić przedmiot badań ikonografii
historycznej, podjęto zadanie skatalogowania widoków ziemi mazowieckiej w jej historycznym
zasięgu — z wyłączeniem Warszawy, posiadającej już, aczkolwiek dotąd nie publikowane,
obszerne opracowanie1. W dziedzinie badań ikonograficznych od dawna daje się odczuwać
brak katalogów przedmiotowych, które ułatwiałyby wykorzystywanie zbiorów muzealnych.
Autorzy katalogu widoków Mazowsza, pracownicy Działu Grafiki Polskiej Muzeum Naro-
dowego w Warszawie, działając w zrozumieniu narastających potrzeb naukowych, podjęli
próbę zaspokojenia dezyderatów przynajmniej w zakresie jednego tematu związanego z jednym
terenem. Katalog, przewidziany w zasadzie dla historyków sztuki, urbanistów, konserwato-
rów, bądź badaczy poszczególnych miejscowości, może także oddawać usługi badaczom innych
specjalności a także szerszemu gronu pracowników w różnych dziedzinach życia kulturalnego,
w ośrodkach oświatowych, krajoznawczych itp.

Autorzy katalogu przewidują rejestrację widoków zawartych przede wszystkim w grafice,
rysunku, akwareli, malarstwie olejnym (w głównej mierze w oparciu o zbiory muzealne) oraz
zamieszczonych w wydawnictwach stosujących techniki artystyczne, zwłaszcza w dziewiętnasto-
wiecznych czasopismach. Nie podobna jednak pominąć znaczenia fotografii z drugiej połowy
XIX w. i początku XX w., stanowiących cenny materiał czysto dokumentacyjny, zwłaszcza
że w stosunku do wielu miejscowości możemy nie rozporządzać innymi źródłami.

Uwzględniając, jako naczelny postulat, hisroryczny rozwój poszczególnych miejscowości,
postanowiono skatalogować materiały ilustracyjne powstałe do około r. 1914. Zgodnie ze
wskazaniami ikonografii rejestracją objęte zostaną przede wszystkim widoki oznaczone przez

1 Z. Bieniecki, praca w maszynopisie.