Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 8.1964

Część III: Wystawy
Płomińska, Małgorzata: Sesje naukowe poświęcone zagadnieniom sztuki i muzealnictwa na Mazowszu

dużych ośrodków przemysłowych. W dyskusji przemawiali przedstawiciele wszystkich
zainteresowanych dziedzin oraz przedstawiciele władz terenowych. Dopomogło to do ostatecz-
nego ustalenia projektu planu rozwoju sieci muzeów na Mazowszu w oparciu o rzeczywiste
potrzeby i możliwości terenu.

3. W dniach 22—23 czerwca 1962 roku odbyła się w Płocku sesja popularno-naukowa
mająca na celu podsumowanie wiedzy o Mazowszu oraz ustalenie kierunku dalszych badań
nad tym zagadnieniem. Sesję przygotowała Wojewódzka Komisja Obchodów Tysiąclecia
Państwa Polskiego. Uczestniczyło w niej około 500 osób, pracowników naukowych, nauczy-
cieli, działaczy społecznych i przedstawicieli Wojewódzkiej Komisji Tysiąclecia z całe-
go kraju.

W ramach Sekcji Historii Sztuki i Muzealnictwa wygłoszono następujące referaty:
Dr Stefan Kozakiewicz, Sztuka na Mazowszu;

Mgr Andrzej Szpakowski, Tezy w sprawach rozwoju sieci muzealnej na Mazowszu;

Dr Stefan Kozakiewicz przedstawił w ogólnym zarysie rozwój sztuki na Mazowszu, uwzględ-
niając wyniki przeprowadzonych w ostatnich latach badań i omówił postulaty jakie nasuwają
się ze względu na kierunki dalszych prac.

Mgr A. Szpakowski przedstawił obecny stan muzealnictwa na Mazowszu podając jedno-
cześnie projekt sieci muzealnej w planach perspektywicznych rozwoju ziemi mazowieckiej.
Szczególnie interesująca była nowa koncepcja stworzenia muzeów nie tylko o charakterze
historyczno-artystycznym lecz i muzeów specjalistycznych: przyrodniczych, rolniczych, prze-
mysłu, techniki, higieny.

Referaty stały się przedmiotem żywej dyskusji w której pracownicy nauki i działacze terenu
województwa zgłosili szereg interesujących uwag i wniosków, bardzo pomocnych w dalszych
pracach zarówno naukowych jak i społecznych. W Muzeum Płockim została zorganizowana
w tym czasie przez Konserwatora Wojewódzkiego wystawa ilustrująca problematykę ochrony
zabytków architektonicznych województwa warszawskiego. Materiały z Sesji popularno-nauko-
wej w Płocku wydane zostały drukiem staraniem Wojewódzkiego Komitetu Frontu Jedności
Narodu (Rok Ziemi Mazowieckiej, Płock — czerwiec 1962, wyd. FJN 1962, Warszawa).

4. W związku z zamknięciem wystawy ,,Sztuka warszawska od średniowiecza do połowy
XX wieku" Sekcja Historii Sztuki i Muzealnictwa zorganizowała w dniach 28—29 września
w Muzeum Narodowym dodatkową Sesję Mazowiecką. Szereg problemów wynikłych dopiero
w trakcie trwania samej wystawy jak i te zagadnienia sztuki Mazowsza, które nie znalazły się
w Sesji majowej zostały tu omówione. Sesja ta była jakby pokłosiem wystawy warszawskiej.
Uczestniczyło w niej 70 osób, w tym 40 historyków sztuki i 30 nauczycieli, kierowników bibliotek
i terenowych działaczy kulturalnych. Wygłoszono następujące referaty: