Studia Waweliana — 4.1995

Czyżewski, Krzysztof J.; Walczak, Marek: Ślepe maswerki w katedrze krakowskiej

3. Sławomir Odrzywolski, rysunki inwentaryzacyjne ślepych maswerków na ścianie południowej nawy' głównej katedry krakowskiej,

1888. APKr, Teka Odrzywolskiego

ka, wprowadzając z kolei nowe, które według zamierzeń
projektanta Sławomira Odrzywolskiego bardziej odpo-
wiadały stylowi kościoła. Przede wszystkim zlikwidowa-
no wówczas wszystkie maswerki w ambicie. W miejsce
jednakowych maswerków w nawie głównej wstawiono
maswerki projektowane indywidualnie, o zróżnicowanym
kształcie (fig. 9)'4. Maswerk w rozetowym oknie od stro-
ny zachodniej wymieniono powtarzając dotychczasowy
kształt2". Wypełnienia zachodnich okien transeptu pozo-
stawiono, zmieniono je natomiast w oknie od południa
i północy oraz wprowadzono w oknach od strony wscho-
dniej"6. Także wszystkie okna prezbiterium uzyskały
maswerki. Licznych zmian dokonano w kaplicach. Usu-

"4 APKr, Teka Odrzywolskiego: projekt trzech okien w nawie
głównej (oznaczony numerem 77).

22 Prace wykonano w r. 1899 - por.: AKK, Restauracja kate-
dry na Wawelu. Dziennik budowy III, sygn. 1 1 Kat., s. 292.

APKr, Teka Odrzywolskiego: projekt okien w transepcie
(oznaczony numerem 76).

27 APKr, Teka Odrzywolskiego: projekt ściany zachodniej i po-
łudniowej kaplicy Św. Trójcy z nowymi maswerkami. Prace te
wykonywały dwa zespoły kamieniarzy, pod kierownictwem Antonie-
go Broniszewskiego i Michała Szczyrbuły - AKK: Restauracja...
Dziennik budowy II, sygn. 10 Kat., passim', Dziennik budowy III,

nięto maswerki w kaplicach Konarskiego i Zadzika,
zachowano natomiast zapewne w kaplicy Olbrachta.
Zrekonstruowano wraz z maswerkiem okna od strony
zachodniej i południowej w kaplicy Św. Trójcy, a w okna
kaplicy Świętokrzyskiej w miejsce dotychczasowej deko-
racji wstawiono proste laski2 . W kaplicy Skotnickiego
wprowadzono ostrołukowe okno z maswerkiem (1904)26.
Okna na najwyższej kondygnacji wieży Zygmuntowskiej
ozdobiono również maswerkami"2. W trakcie prac restau-
racyjnych znaleziono liczne fragmenty detalu architekto-
nicznego gotyckiej katedry, w tym wielu maswerków"0.
Niestety ze względu na fragmentaryczny stan zachowa-
nia nie dostarczają one materiału do rekonstrukcji.

sygn. 11 Kat., passim. Stan fasady zachodniej z nowymi maswerka-
mi dokumentuje fotografia opublikowana przez T. Wojciechow-
skiego, Kościół katedralny w Krakowie, Kraków 1900, il. 57.

"s KZSP, 4: Miasto Kraków, 1: Wawel, pod red. J. Szabłow-
skiego, Warszawa 1965, s. 97.

29 H. Górską Wieża Zygmuntowska katedry wawelskiej
i jej restauracja pod koniec XIX w. (Ochrona Zabytków, 41: 1988,
1, s. 16).

30 Część z tych detali udokumentowana jest rysunkami w Szki-
cowniku wawelskim Sławomira Odrzywolskiego, który przechowy-
wany jest w Muzeum Architektury we Wrocławiu.