Studia Waweliana — 5.1996

Varia
Sieradzka, Ojcumiła: O kilku małopolskich dziełach sztuki z drugiej połowy wieku XV, niegdyś w zbiorach wawelskich

9. Św. Piotr, Św. Bartłomiej, rewers skrzydła tryptyku
z Paczółtowic. Muzeum Archidiecezjalne w Krakowie
(fot. A. Wierzba)

10. Św. Paweł, Św. Sebastian, rewers skrzydła tryptyku
(fot. A. Wierzba)

Zwiastowanie, kwatera górna (fig. 7) - po prawej
stronie sceny Maria przy klęczniku, odwracająca się w
kierunku przyklękającego Anioła, który trzyma złote
berło i szarfę z napisem: AVE MARIA ...; twarze figur
z migdałowymi oczami, wysoko zarysowanymi cienkimi
brwiami, z niedużymi nosami, drobnymi, choć pełnymi
ustami, otoczone lokami jasnych włosów, głowa Marii
okolona nimbem; Maria ubrana w czerwoną suknię i
zielony płaszcz bogato udrapowany, o łamiących się
fałdach; podobnie ukształtowana jest biała szata Anioła
i czerwony, dekorowany złotym wzorem płaszcz; za
Marią baldachim symbolizujący niebiańską przestrzeń,
którą sugeruje także złote tło.

Narodzenie, kwatera dolna (fig. 7) - pośrodku Matka
Boska adoruje leżącego na skrawku jej szaty nagiego
Jezusa, od którego rozchodzą się promienie; Maria ubrana

jak w scenie górnej; po lewej stajenka z widoczną postacią
Józefa; w tle schematyczny pejzaż i srebrne niebo.

Koronacja Marii, kwatera górna (fig. 8) - na osi kom-
pozycji Maria w pozie modlitewnej: klęcząca, ze złożonymi
rękami; o dziewczęcej twarzy, z długimi, jasnymi włosami
w splotach opadającymi wzdłuż tułowia; w czerwonej sukni
z liściastym wzorem i zielonym płaszczu; po prawej stronie
Marii Bóg Ojciec, z siwą brodą, a po lewej Chrystus,
z ciemnym zarostem, obaj siedzący na jasnej ławie, zwró-
ceni do Marii, której nakładają koronę na głowę, ubrani
w kremowe suknie, na które narzucone bogate szaty
w czerwonym kolorze, z dużym liściastym wzorem o barwie
złotej; głowy postaci otoczone nimbami; tło złote.

Pokłon Trzech Króli, kwatera dolna (fig. 8) -
prawie na środku siedząca Maria, ukazana w trzech