Studia Waweliana — 5.1996

Varia
Sieradzka, Ojcumiła: O kilku małopolskich dziełach sztuki z drugiej połowy wieku XV, niegdyś w zbiorach wawelskich

13. Anioł, rewers skrzydła tryptyku o nie ustalonym pocho-
dzeniu. Muzeum Archidiecezjalne w Krakowie
(fot. A. Wierzba)

Postaci na opisanych wyżej skrzydłach ujęte są w spo-
sób typowy, twarze potraktowane schematycznie, podobnie
włosy i zarost, reprezentują typy fizjonomiczne dość po-
spolite, zauważalny jest większy łinearyzm niż w obrazach
z Przytkowic i bielsza karnacja twarzy; charakterystyczny
jest układ szat reprezentujący gotyk łamany; w tłach
zarysowują się próby przedstawienia krajobrazu.

Obrazy z kościoła w Paczółtowicach mają skromną
literaturę, a na dodatek nie były dotychczas kojarzone

19 J. Gadomski, Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski
1460-1500, Warszawa 1988, s. 118, 171, il. 279 - określa je
jako skrzydła tryptyku z nieznanej miejscowości, wystawiane
w Pieskowej Skale.

14. Maria, rewers skrzydła tryptyku o nie ustalonym pocho-
(fot. A. Wierzba)

z tą miejscowością19. Potwierdzeniem pochodzenia jest
opis inwentaryzacyjny Leonarda Lepszego, zamieszczony
w Tece Grona Konserwatorów Galicji Zachodniej20: w za-
krystii „dwa skrzydła tryptyku z przedstawieniem a) ko-
ronacji Matki Boskiej, b) Trzej królowie, c) Zwiastowanie
i, d) Familia ś., tj. ś. Józef jako stolarz, Matka Boska
i Dzieciątko Jezus", co odpowiada scenom na awersach
desek z Paczółtowic. Również zapis konserwatora Ko-
złowskiego utwierdza w wyżej wysuniętej tezie . Uzu-

20 L. Lepszy, Sprawozdanie z wycieczki konserwatorskiej
- Paczółtowice (Teka GKGZ, 1: 1900, s. 445).

21 Zapis nazwy miejscowości z pewnością był oparty na
uzyskanej informacji, choćby w formie ustnego przekazu; zob. Zamek
Królewski na Wawelu, // księga protokołów..., poz. 629, 632.