Studia Waweliana — 5.1996

Varia
Kuczman, Kazimierz: Prace nad wawelską częścią kolekcji Lanckorońskich

w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie
czynna była natomiast ekspozycja „Artysta i jego me-
cenas. Nie znane rysunki Jacka Malczewskiego z kolekcji
Lanckorońskich na Wawelu", zorganizowana wspólnie
z Zamkiem Królewskim na Wawelu (komisarze: Bogna
Dziechciaruk, Joanna Winiewicz). Wystawie, na której
znalazło się wiele rysunków i wybrane listy Malcze-
wskiego z wawelskiej kolekcji, towarzyszyły spotkania
poświęcone życiu i działalności Karola Lanckorońskiego
i jego córki, Karoliny. Portret Kazimierza Koniuszki
pędzla Malczewskiego i kilka rysunków tegoż z wyprawy
z Karolem Lanckorońskim do Pamfilii i Pizy dii zapre-
zentowano na wystawie w Muzeum XX. Czartoryskich
- „Mitologia Malczewskiego" (listopad 1995 - styczeń
1996). Po ukończeniu konserwacji obrazu Bonifacia Ve-
ronese Św. Rodzina dzieło to, z nową ramą (proj. Anna
Kostecka), jako pierwsze z kolekcji Lanckorońskich umie-
szczone zostanie w stałej ekspozycji zamkowej w sali
„Pod Planetami". Namiot po Rzewuskich ponownie został
wystawiony (w maju 1996) na I piętrze zamku, w ramach
czasowej ekspozycji.

Przekazanie do Polski kolekcji Lanckorońskich zostało
szeroko odnotowane przez środki masowego przekazu, cze-
mu sprzyjały konferencje prasowe zorganizowane w Zamku
Królewskim w Warszawie i na Wawelu. Obszerne artykuły

poświęcili wydarzeniu poważni publicyści, jak np. Andrzej
Osęka (noworoczna „Gazeta Wyborcza") czy Jerzy Madeyski
(„Dziennik Polski"). Również otwarciu wystaw części daru
w Warszawie i Krakowie telewizja i prasa poświęciły wiele
miejsca. W 1996 roku prasa i krakowskie stacje telewizyjne
informowały o postępach prac przy konserwacji obrazów.
W magazynie muzealnym i pracowni konserwatorskiej obej-
rzeli je zainteresowani historycy sztuki, konserwatorzy,
studenci uniwersyteccy z Krakowa i Warszawy, dzienni-
karze, goście zagraniczni. Z okazji pierwszej rocznicy otrzy-
mania daru przez Wawel w Oddziale Krakowskim Stowa-
rzyszenia Historyków Sztuki odbyło się spotkanie prowa-
dzone przez niżej podpisanego. W roku 1996 muzeum wa-
welskie wydało pierwszy zestaw dziesięciu pocztówek z ob-
razami Lanckorońskich.

Wśród tablic pamiątkowych poświęconych wielkim
ofiarodawcom, witających turystów wchodzących do Za-
mku Królewskiego na Wawelu, na czołowym miejscu,
w zespole upamiętniającym największych darczyńców,
obok tablic z nazwiskami Jana Matejki, Jerzego My-
cielskiego, Leona Pinińskiego i Juliana Godlewskiego,
od listopada 1995 roku widnieje płyta z nazwiskiem
Lanckorońskich.

Kazimierz Kuczman