Studia Waweliana — 5.1996

Sprawozdanie z działalności Zamku Królewskiego na Wawelu w roku 1995

Ukończono remont kapitalny wnętrz środkowej części bu-
dynku nr 9 (dawny szpital austriacki) prowadzony przez Przed-
siębiorstwo Rewaloryzacji Zabytków i inne firmy specjalistyczne.
Prace objęły piwnice i trzy kondygnacje o łącznej kubaturze
21 706 m3.

Z innych prac należy wspomnieć wymianę nawierzchni
tarasu baszty Lubranki (Senatorskiej), naprawy dachów bu-
dynków nr 7 i 9 oraz różnego typu roboty instalacyjne na
wzgórzu.

W zamku w Pieskowej Skale zakładano instalacje alarmowe:
przeciwpożarową i przeciwwłamaniową, remontowano instalacje
centralnego ogrzewania i naprawiano dachy.

Prace konserwatorskie w Bazylice Archikatedralnej, finan-
sowane przez Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa,
objęły w r. 1995 kaplicę Wazów, szczyt południowy oraz kaplicę
Zygmuntowską, stanowiąc kontynuację prac przy odnawianiu
elewacji południowej, prowadzonych przez firmę konserwatorską
E. Rachtan. W ich zakres wchodziła konserwacja elementów
kamiennych i ceglanego mum, a także części metalowych;
ważnym zadaniem było uzupełnienie złoceń kopuły Kaplicy
Zygmuntowskiej. Na kaplicę Wazów powróciły (po konserwacji)
PHjŁjteT^-' * kamienne posągi śs. Zygmunta i Władysława (zdemontowane

w r. 1994). Drugim istotnym zadaniem był remont dachów:

3. Część elewacji południowej zamku po odnowieniu

(fot S Michta) m.in. wykonano nowe pokrycie z blachy miedzianej nad prez-

biterium, dokonując jednocześnie niezbędnej konserwacji szczytu
północny odcinek elewacji wschodniej zamku otrzyma wygląd wschodniego (firma GRZYB E. K.j. Zespół konserwatorów pod
zbliżony do pierwotnego z zastosowaniem elementów oryginał- kierunkiem mgr Marty Kozak rozpoczął całościową konserwację
nych. Natomiast założeniem konserwacji kamiennych elewacji ęraętrza kaplicy bpa Zadzika; jest to już czwarta kaplica (po
wieży Duńskiej było utrwalenie stanu istniejącego tj. koncepcji kaplicach: Św. Trójcy, bpa Załuskiego i Szafrańców) odnowiona
Szyszko-Bohusza. Duży zakres robót spowodował, że ich ukoń- ostatnj0 z inicjatywy Zarządu Bazyliki Metropolitalnej
czenie nastąpi w r. 1996.

Pracownie Konserwacji Zabytków SA w Krakowie wykony- Konserwacja muzealiów

wały w dalszym ciągu prace konserwatorskie przy murach

obronnych od strony zachodniej (barki G i H systemu klesz- Wykonano konserwację 17 obrazów i 1 rzeźby. Wszystkie

czowego o powierzchni 621,5 m2), które doprowadziły do od- obrazy z dam Lanckorońskich zostały poddane zabiegom zabez-
słonięcia zamurowanych strzelnic i zasięgu murów z końca w. pieczającym, a przy 9 rozpoczęto pełną konserwację. Prace te
XVIII (wg badań arch. W. Niewaldy); szczególnym zadaniem są pr0wadzone w oparciu o program przyjęty przez komisję
była konserwacja kawaliery na narożniku barków wraz ze zł0żoną ze specjalistów z Instytutu Historii Sztuki UJ, ASP
zmianą jej pokrycia. 0raz Zamku Królewskiego na Wawelu. Bierze w nich udział

Intensywne roboty trwały na obejściu i stoku przed elewacją troje konserwatorów spoza pracowni muzeum. Ukończono prace
północną Zamku oraz przy murze cegiełkowym (Przedsiębiorstwo przy konserwacji 81 obiektów z działu militariów, 85 sztuk
Hydrokop SA). Bardzo zły stan techniczny muru został spo- sreber, 26 zabytków rzemiosła artystycznego (zegary, wazy
wodowany brakiem odwodnienia i osuwania się ziemi ze stoku. miedziane, moździerze itp.) oraz 13 wyrobów z porcelany i szkła.
W r. 1995 wykonano wzmocnienie jego konstrukcji przez wpro- Pracownia Konserwacji Mebli przeprowadziła prace przy 33
wadzenia (na odcinku 33 m) żelbetonowych segmentów oporo- zabytkach (skrzynie, szafy, fotele, stoły, kasety, kanapa, szka-
wych od strony stoku oraz zrekonstruowano zupełnie zniszczone tułka, łoża). Zakończono konserwację 3 tkanin zabytkowych,
lico pd.; dalsze odcinki (do bramy Herbowej) z powodu znacznego Wykonano prace zabezpieczające przy 2 zabytkach wysłanych
wychylenia z pionu zostaną rozebrane i odtworzone z nowej na wystawy zagraniczne. Ponadto pracownie konserwatorskie
cegły. Kontynuowano budowę podziemnych uzbrojeń (kanaliza- przygotowały obiekty do rekonstruowanych ekspozycji i prowa-
cja opadowa i teletechniczna ze studzienkami). dziły stały nadzór nad wystawami.

. Fundacja Fuji sfinansowała (jako dar dla Wawelu) konser- Pracownia Konserwacji Zabytków Archeologicznych prze-

wację pomnika Tadeusza Kościuszki wraz z cokołem, nawie- prowadziła konserwację 16 monet z bieżących wykopalisk,
rzchnią tarasu na bastionie, żelazną balustradą i płytami ponowną konserwację 39 monet i zabytków z różnych metali
parapetowymi; inne prace na bastionie (uzupełnienie ogrodzenia (ogółem 349 obiektów), a także ze skóry, drewna, kości, szkła
i schody kamienne) wykonano na koszt Zamku. (30) oraz ceramiki (11).