Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 6.1999

Grzybkowska, Teresa: Wstęp

Wstęp

Tom ten zawiera materiały dwóch konferencji poświęconych wystawie
„Aurea Porta Rzeczypospolitej. Sztuka Gdańska od połowy XV do końca
XVIII wieku". Wystawa została zorganizowana w Muzeum Narodowym
w Gdańsku z okazji milenium miasta w 1997 roku i trwała od maja do
końca sierpnia. Pomysł wystawy i autorstwo scenariusza, a także pomysł
katalogu i jego redakcja naukowa należy do mnie. Katalog składa się
z dwóch tomów: pierwszego - z esejami dotyczącymi sztuki Gdańska,
i drugiego - z notami i fotografiami wszystkich znajdujących się na
wystawie obiektów. Komisarzem wystawy z ramienia Muzeum była
kustosz mgr Barbara Tuchołka-Włodarska. Autorami architektury wnętrz
- profesor Przemysław Krajewski z Akademii Sztuk Pięknych w War-
szawie wraz z docentem Hubertem Smuzyńskim i adiunktem Lechem
Tempczykiem z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Terenem wystawy było całe pierwsze piętro budynku Muzeum Naro-
dowego w Gdańsku, mieszczące się w malowniczym gotyckim (z liczny-
mi neogotyckimi przebudowaniami) dawnym klasztorze Franciszkanów,
którzy ofiarowali swą siedzibę juz ogarniętemu protestantyzmem miastu
w połowie wieku XVI. Tu znajdowało się sławne Gimnazjum Akademi-
ckie i Biblioteka Senatu Gdańskiego.
Wystawa miała charakter artystyczny, nie historyczny; gromadziła
dzieła sztuki, które budowały przeszłość miasta. Ukazywała pewną autor-
ską wizję tej przeszłości zawartą w dziewięciu działach prezentujących
ważne problemy sztuki. Salą, przez którą wchodziło się i wychodziło
z wystawy, była „Sień". Pomieszczenie to wypełniały sprzęty typowe dla
gdańskich sieni. Po obu stronach tego wnętrza znajdowały się dwie sale
zawierające dzieła średniowiecznej sztuki sakralnej, skupione pod hasłem
„Kościół Mariacki". Aneks „Dwór Artusa" miał uświadamiać rolę tego
budynku w życiu miasta. Kolejne zespoły skupione były w działach:
„Katolicyzm. Protestantyzm"; „Artyści w służbie miasta"; „Cnoty obywa-
telskie"; „Republika uczonych"; „Dla Króla, Magnatów, Kościoła"; „Polski
szlachcic i cudzoziemiec w Gdańsku". Objaśnienia zawierające informację
o istotnych aspektach każdego z działów znalazły się na początku każde-
go zespołu zarówno na wystawie, jak i w katalogu.