Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 6.1999

Krzysiak, Franciszek: Supliki Hansa Kramera i Willema van den Blocke do Rady Miejskiej w Gdańsku

Franciszek Krzysiak

Supliki Hansa Kramera i Willema van den Blocke
do Rady Miejskiej w Gdańsku*

W gdańskim archiwum w dziale rękopisów, poddziale „Urząd Wało-
wy" w teczce 124 znajdują się dokumenty zawierające rękopisy rzeźbia-
rzy, kamieniarzy, a wśród nich jeden jest podpisany „Hans Kramer von
Dresden". W teczce tej znajdują się też cztery inne rękopisy podpisane
nazwiskiem kamieniarza, rzeźbiarza i budowniczego Bramy Wyżynnej
- Willema van den Blocke.
Supliki Błocka zostały napisane po niemiecku, pismem gotyckim
i wyraźnie widać, ze każda z nich różni się charakterem pisma.
Brak interpunkcji, dowolność pisowni, niestosowanie dużej i małej
litery spowodowały niedokładne lub nawet błędne ich odczytywanie.
Np. w 1903 r. Carl Knetsch1 pisał o Bramie Wyżynnej Błocka,
wzniesionej z „ociosanych kamieni" (Werckstein). Natomiast Arthur
Lindner w 19032, Georg Cuny w 19103, Ulrich Wendland w 19384 owe
„ociosane kamienie" (Werckstein) błędnie odkrywali jako „kamienie
graniczne" (Marckstein).
Suplika Kramera zawiera tylko pięć zdań, ale powstałych z 76
wierszy, co utrudnia przekazanie jej treści. W tłumaczeniu zastoso-
* Wszystkie rękopisy niemieckie w niniejszym artykule odczytał i przełożył F. Krzysiak.
1 'c Knetsch Die Kiinstlerfamilie von dem Błock in Danzig. MWG 1903, nr 2, s. 28.
- Wie er selbst sich ausdriickt „ein zierlich thor von gehawgenen wercksteinen an das hohe thor".
- Jak on się sam wyraził „wytworna bramę z ociosanych kamieni przy Bramie Wyżynnej".
“ A. Lindner Danzig, 1903, s. 33.
- Im Jahre 1586 beschloss der Rat „ein zierliches Thor von gehauenen Marksteinen an das hohe Thor machen zu
lassen".
- W roku 1586 rada zdecydowała „zbudować wytworną bramę z ociosanych kamieni granicznych przy Bramie
Wyżynnej.
G. Cuny [w:] Thieme-Becker 1910, t. 4, s. 123
- Ais der Rat 1586 den Plan gefasst hatte „ein zierliches Tor von gehauenen Marksteinen an dem bisher nur in
schlichtem Ziegelmauerwerk hergestellten Hohen Tor ais Fassade herstellen zu lassen".
- fak rada powzięła w 1586 r. plan „zbudowania jako fasady wytwornej bramy z ociosanych kamieni
granicznych przy dotychczasowej Bramie Wyżynnej wykonanej tylko ze zwykłej cegły.
U. Wendland Danzigs Torę und Tiirme, Danzig 1938, s. 11 - ais der Rat dem damals bereits weitbekannten
Kunstreichen Steinmetzen Wilhelm von dem Blocke im Jahre 1586 den Aufrag erteilte „ein zierlich Tor von
gehauenen Marksteinen an das Hohe Tor" zu machen.
- Jak rada już wtedy powszechnie znanemu artystycznie utalentowanemu kamieniarzowi Wilhelmowi von dem
Blocke w roku 1586 zleciła zadanie „aby wykonał wytworną bramę z ociosanych kamieni granicznych przy
Bramie Wyżynnej".